Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=158546
MOB:2023/1
Szerzők:Lucza Lilla; Martos Tamás; Sallay Viola; Weiland, Anne; Vermeir, Peter; Csabai Márta
Tárgyszavak:ORVOSTANHALLGATÓK; EMPÁTIA; KOMPETENCIA; PSZICHOMETRIA; KULTÚRÁK KÖZÖTTI ÖSSZEHASONLÍTÁS; KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2023. 78. évf. 1. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  Az Interkulturális Érzékenység Skála magyar változatának pszichometriai vizsgálata orvostanhallgatók és pszichológia szakos hallgatók mintáján / Lucza Lilla [et al.]
  Bibliogr.: p. 75-77. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2022.00044
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2023. 78. évf. 1. sz., p. 61-80. : ill.


Háttér és célkitűzések: Az egyre növekvő kulturális diverzitás következtében az utóbbi évek nemzetközi és hazai tudományos irodalma egyre több figyelmet fordít az interkulturális kompetencia mérési és fejlesztési feladataira a gyógyításban. Jelen vizsgálatban célunk az Interkulturális Érzékenység Skála magyar változatának pszichometriai vizsgálata orvostan- és pszichológushallgatók körében, feltárva emellett az empátiával való konvergens validitását és a skálán különböző demográfiai változók mentén megjelenő különbségeket és együtt járásokat. Módszer: A kvantitatív, keresztmetszeti vizsgálatban 396 magyar, gyógyító szakmára készülő hallgató demográfiai és Interkulturális Érzékenység Skála, valamint Interperszonális Reaktivitás Index adatait elemeztük. Az eredeti 5 faktoros kérdőívstruktúra érvényességi és megbízhatósági vizsgálatai mellett korreláció, független mintás t-próba,egyutas ANOVA teszteket és lineáris regressziót alkalmaztunk. Eredmények: Az eredeti skála nem mutatott megfelelő és érvényes illeszkedést magyar mintán, helyette egy alternatív, rövidített, 3 faktoros struktúra bizonyult a legjobban illeszkedőnek, elfogadható vagy jó belső megbízhatósági mutatókkal. Eredményeink szerint a nyelvismeret és az empátia két dimenziója jelentős bejóslója az interkulturális érzékenységnek: a perspektívafelvétel pozitívan, a személyes distressz pedig fordított irányban jelezte azt előre. Következtetések: Egy olyan magyar nyelvre adaptált mérőeszközt alakítottunk ki, mely megbízhatóan méri a magyar gyógyító szakmára készülők interkulturális érzékenységét. E készség fejlesztése napjainkban az egészségügyi képzések fontos feladata. A hallgatók nyelvtanulásának, kultúrközi tapasztalatszerzésének és empátiafejlesztésének támogatása mellett az interdiszciplináris és interkulturális felépítésű gyógyítói tanuló- vagy kutatócsoportok igen hasznos együttműködésének irányába mutatnak a jelen kutatás eredményei.  Kulcsszavak: validáló tanulmány, pszichometriai jellemzők, kulturális kompetencia, empátia, egészségügyi képzések