Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=84978
MOB:2008/3
Szerzők:Racsmány Mihály; Lukács Ágnes; Pléh Csaba
Tárgyszavak:TANULÁS; WILLIAMS-SZINDRÓMA
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2008. 63. évf. 1. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  Támpont és útvonal, téri emlékezet Williams-szindrómában : a térkép-feladat / Racsmány Mihály, Lukács Ágnes, Pléh Csaba
  Bibliogr.: p. 100-102. - Abstr. hun., eng.
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2008. 63. évf. 1. sz., p. 87-102. : ill.


A Williams-szindróma egy ritka genetikai betegség, amely a 7. kromoszóma egy szakaszának sérülését követően jellegzetes fejlődési profillal jellemezhető. Hagyományosan a téri-vizuális és verbális képességek eltérő ütemű fejlődését tekintik a WSz kognitív profil meghatározó vonásának. Vizsgálatainkban WSz-gyerekek téri emlékezeti képességeit hasonlítjuk össze három, különböző képességek alapján illesztett egészséges kontrollcsoporttal. Ezek a vizsgálatok számos, a téri emlékezet működését érintő módszertani és elméleti kérdés elemzésére adnak lehetőséget. Vizsgálatsorozatunk fókuszában egy olyan új téri emlékezeti feladat állt, amelynek segítségével a téri emlékezeti funkciókat vizsgálati személyeink számára ismerős, valid módon igyekeztünk feltárni. Ez a vizsgálómódszer az úgynevezett Térkép-feladat, amely egy hosszú távú tanulási helyzetben igényeli a vizsgálati személytől útvonalak és támpontok megjegyzését. A Térkép-feladat segítségével sikerült kimutatnunk, hogy Williams-szindrómával élő gyerekek egy csoportja károsodott színvonalon teljesít mind a téri útvonalak, mind a téri támpontok hosszú távú tanulásában. A téri munkamemória kapacitása erősen meghatározza a hosszú távú téri tanulást, de a támpontok tartós emlékezeti rögzítése szorosabb kapcsolatban áll a munkamemória-teljesítménnyel, mint az útvonal-emlékezeti teljesítmény. Összességében úgy tűnik a Térkép-feladat hasznos eljárás lehet a téri emlékezeti képességek fejlődési vizsgálatai számára.