"Főiskolai hallgatók érték és pályaorientációja" kutatás tervezése, a kérdőív módszertani bemutatása, a kérdőívben alkalmazott skálák megbízhatósága / Kovácsné Tóth Ágnes, Feith Helga Judit, Balázs Péter
Bibliogr.: p. 8. - Abstr. hun., eng.
In: Nővér. - ISSN 0864-7003, eISSN 1588-1423. - 2007. 20. évf. 5. sz., p. 3-8. : ill.
Cél: bemutatni a "Főiskolai hallgatók érték és pályaorientációja" című kutatás módszertanát, valamint azt, hogyan történik a kutatás tervezésének és az alkalmazott skálák megbízhatóságának statisztikai módszerekkel történő értékelése. Vizsgálati módszer: a skálák megbízhatóságára alkalmazott módszerek a Cronbach-féle alfa, a Split half módszer és a "test-retest reliabilitás". Eredmények: magas konzisztencia mutatót kaptak a szerzők a Super-féle munkaérték teszt (r=0,9556) és Roceach tesztek (r=0,877Q, r=0,8331) esetében. Split half módszer eredményei: első skálaérték Chronbach alfája 0,940, a második skálaérték 0,917. Korrelációs együttható: 0,895. A "test-retest reliabilitás" a személyi adatok esetében (pl, az életkor és nem) az együttható értéke 1. A pályaválasztási motiváció korrelációs együtthatójának átlaga r=6,37. Az itemek közül a legalacsonyabbak a következők voltak: "pedagógus hatása" esetében r=0,316 és a "társadalmi megbecsültség" esetében r=0,401. Következtetések: A vizsgálat során magas megbízhatósági mutatókat kaptak a szerzők, de figyelembe kell venni azt, hogy a különféle statisztikai eljárások nem önmagukban vagy önmagukért léteznek, hanem eszközök csupán, amelyek segítségével választ lehet kapni a tartalmi kérdésekre.