Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=166521
MOB:2025/1
Szerzők:Csaba Gergely József; Füzesi Zsuzsanna; Csathó Árpád
Tárgyszavak:ORVOSKÉPZÉS; ORVOSTANHALLGATÓK; MEMÓRIA; TANULÁS
Folyóirat:Orvosi Hetilap - 2025. 166. évf. 12. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/650/650-overview.xml ]


  Mennyit felejtenek az orvostanhallgatók : stabil tudás kiépítése az orvosképzésben / Csaba Gergely József, Füzesi Zsuzsanna, Csathó Árpád
  Bibliogr.: p. 457-458. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2025.33246
  In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2025. 166. évf. 12. sz., p. 450-458. : ill.


Az orvosképzés hagyományosan elméleti és klinikai tanulmányokra válik szét, azonban egyre több orvosképző helyen jelenik meg a kettőt egymáshoz közelítő integrált kurrikulum. Az elméleti tudás stabil megszerzése kiemelten fontos, mivel ez alapozza meg a klinikai tantárgyakat, illetve a diplomaszerzés után a mindennapi klinikai gondolkodást és döntéshozatalt. Kutatások igazolják, hogy az elméleti tantárgyak vonatkozásában az egyetemi vizsgák után a hallgatók tárgyi tudása jelentősen csökkenhet, ami nehézségekhez vezethet a klinikai tanulmányok teljesítésében és akár az orvosi munkában. Korábbi tanulmányok szerint a hallgatók megközelítőleg a tanultak harmadát vagy negyedét felejtik el egy év leforgása alatt. Az egyes kutatásokban a felejtés mértéke ugyanakkor széles skálán mozog, tudományterületenként különböző. Az aktív tanulást támogató oktatási módszerek és tanulási stratégiák - mint az előhívási gyakorlatok és az időközönkénti ismétlés - bizonyítottan hatékonyan segítik elő a hosszú távú tudásmegőrzést. Az elméleti anyag klinikai kapcsolódási pontjainak hangsúlyozása, az integrált kurrikulum irányába tett lépések szintén hozzájárulhatnak a mélyebb megértéshez és a hosszú távú tudásmegőrzéshez. A jelen tanulmány célja átfogó jelleggel bemutatni az orvostanhallgatók hosszú távú tárgyi tudásával kapcsolatos tudományos eredményeket, valamint betekintést nyújtani az orvostanhallgatók körében is bizonyítottan hatékony tanulási-oktatási stratégiák területébe, amelyek alkalmazása hozzájárulhat az orvosképzés fejlődéséhez.  Kulcsszavak: orvosképzés, hosszú távú emlékezés, aktív tanulás, előhívási gyakorlatok, időközönkénti ismétlés