Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=160691
MOB:2023/3
Szerzők:Kóródi Kitti; Jagodics Balázs; Szabó Éva; Kunos Nóra; Fülöp Márta
Tárgyszavak:ISKOLÁK; TANULÓK; KIÉGÉS (BURNOUT)
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2023. 78. évf. 3. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  Diák kiégés hagyományos és alternatív pedagógiai programú oktatási intézményekben / Kóródi Kitti [et al.]
  Bibliogr.: p. 340-343. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2023.00043
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2023. 78. évf. 3. sz., p. 329-344. : ill.


Háttér és célkitűzések: A diákok iskolai kiégésének kutatása mára már bekerült a pszichológiai kutatások fókuszába. A középiskolás diákok esetében is megfigyelhető a jelenség, amit a számukra kialakított mérőeszközökkel bizonyítani is lehet. Feltáró jellegű kutatásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az iskola egyes jellemzői összefüggést mutatnak-e a kiégés mértékével. Módszer: Kérdőíves kutatásunkban a magyar nyelvre adaptált Diák Kiégés Kérdőívet használtuk (Salmela-Aro, Kiuru, Pietikäinen és Jokela, 2008; Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen és Nurmi, 2009; magyar változat: Jagodics, Kóródi és Szabó, 2021). A vizsgálatba középiskolás diákokat vontunk be (N 5 2,205), akik eltérő követelményeket támasztó iskolatípusokban tanulnak az iskola jellegét tekintve (szakgimnázium [N 5 741]; gimnázium [N 5 898]; magasan teljesítő gimnázium [N 5 327]; Waldorf-gimnázium [N 5 81] és egyéb alternatív gimnázium [N 5 151], másrészt megkülönböztethetők hagyományos vagy alternatív pedagógiai program szerint. Eredmények: Elemzéseink szerint a diákok kiégéspontszáma a szakgimnáziumban tanulók esetében a legmagasabb, míg a legalacsonyabb kiégéspontszám a Waldorf-program alapján működő iskolák tanulóira jellemző. Emellett a középiskolás lányokra magasabb kiégés jellemző, mint a középiskolás fiúkra, amely különbségek iskolatípustól függően eltérőek. Következtetések: A kutatásunk eredménye cáfolta azt a széles körben elterjedt nézetet, hogy a magas követelményeket támasztó, országosan is kiemelkedő intézmények tanulói lennének a leginkább kiégettek. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy a kiégettség a követelmények és erőforrások egyenlőtlenségével magyarázható, amely a szakgimnáziumokban lehet a legerőteljesebb.  Kulcsszavak: diák kiégés, tanulmányi eredmény, iskolatípus, követelmények, erőforrások