A tanulmányi reziliencia értelmezése: kutatási, prevenciós és intervenciós lehetőségek / Kóródi Kitti, Szabó Éva
Bibliogr.: p. 541-544. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2019.74.4.6
In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2019. 74. évf. 4. sz., p. 527-545.
A reziliencia fogalma az utóbbi években a pszichológiai diskurzus egyik "sláger" kifejezésévé vált. Ennek is köszönhetően számos értelmezés jelent meg, amelyek egymással átfedésben vannak, hasonló tartalmakra reflektálnak. Oktatási kontextusban azokat a gyermekeket tekintik reziliensnek, akik hátrányos helyzetük ellenére tanulmányaikban sikeresek. A külföldi szakirodalmat áttekintve relevánsnak tűnik a fogalom kiterjesztése az átlagtól eltérő gyermekekre is (tanulási nehézséggel küzdők, tehetségesek). A tanulmány áttekinti a reziliencia meghatározásának és a fogalom operacionalizálásának nehézségeit, majd bemutatja a tanulmányi reziliencia relevanciáját, mérésének lehetőségeit. Megemlít néhány külföldi és hazai jó gyakorlatot, amelyek közvetve a reziliencia fejlesztését célozzák, ugyanakkor rámutat a programok továbbfejlesztésének szükségességére is. Végül javaslatokat fogalmaz meg a tanulmányi reziliencia kutatásának koncepciójára. Kulcsszavak: reziliencia, tanulmányi reziliencia, iskolai sikeresség