Egy lehetséges iskolai "jógyakorlat" az újraélesztés kortársoktatásában : egy egészségfejlesztési program első tapasztalatai / Fritúz Gábor [et al.]
Bibliogr.: p. 1820. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2019.31588
In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2019. 160. évf. 46. sz., p. 1816-1820. : ill.
A kutatási cél az alapszintű újraélesztés (laikus újraélesztés - basic life support, BLS) kortársoktatók által iskoláskorú diákok számára történő készségszintű megtanítása és annak tudományos mérőeszközzel történő hatékonyságvizsgálata. Az újraélesztést a nemzetközileg elterjedt négylépcsős készségátadási módszerrel oktattuk. A betanítás eredményességét kérdőíves módszerrel, szociológiai szempontok bevonásával is követtük (n = 91). Az újraélesztésre vonatkozó korábbi tudás és attitűd felmérése után, az általunk alkalmazott eljárás reprodukálható elsajátítása mellett kiemelhető egy váratlan szituációhoz való alkalmazkodásra történő hajlandóság fokozása is. Mindez jelentős életkori eltéréseket nem mutatott. A laikus újraélesztés vállalására irányuló érzékenyítő és technikai tréning eredményes nevelési eljárást igazol. Az alkalmazott kortársoktatási modell alkalmasnak mutatkozik az újraélesztési ismeretek átadására. Kulcsszavak: újraélesztés, alapszintű újraélesztés, laikus, kortársoktatás, hatékonyságmérés, attitűd