Az osztálytermi befogadás és kirekesztés mintázatai egy kárpátaljai iskolában / Cséke Katalin
Bibliogr.: p. 74-75. - Abstr. hun., eng.
In: Acta Medicinae et Sociologica. - ISSN 2062-0284, eISSN 2559-866X. - 2018. 9. évf. 26. sz., p. 63-75. : ill.
Az utóbbi években Magyarországhoz hasonlóan Kárpátalján is sokféle felzárkóztató tevékenység jelent meg az iskolában. Ezek többsége vallási szervezetekhez köthető, és nagyrészük már az oktatási rendszer részeivé vált. Van azonban egy olyan nem hivatalos, a pedagógusok által kidolgozott oktatási gyakorlat, mely a Nagydobronyi Középiskolában évek óta működik: a roma gyerekek külön épületben, külön osztályban való elemi oktatása. Az első négy osztályban párhuzamosan működik egy "felzárkóztató" osztály roma gyerekek számára, majd az ötödik évben betagozódnak a nem roma gyerekek közé, ahol tizenegyedik osztályig együtt folytatják tanulmányaikat. Vizsgálatunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy belépve a többségi osztályba ezek a gyerekek tudnak-e integrálódni, "felzárkózni" a többi diákhoz, és hogyan. Egy nemzetközi kutatás módszertanához és első adatbázisához kapcsolódóan gyűjtöttünk új adatokat Kárpátalja legnagyobb magyar lélekszámmal rendelkező településén lévő középiskola tanulói köréből. Elemzésünkben vizsgáljuk az osztálytermi klímát, az iskolai miliőt, iskolai kapcsolatokat, sikereket és kudarcokat. A kutatás további dimenziói a település, a családi háttér, a háztartás jellemzői, a vallásosság, és az etnikai hovatartozás. A vizsgálat módszere önbevalláson alapuló kérdőív, melynek integráns része az újonnan kidolgozott Questionnaire of School Life (QSL). A kérdőívet 109 hetedikes és nyolcadikos diák töltötte ki. A kérdőíves kutatás első eredményei azt mutatják, hogy a roma gyerekek sokkal jobban érzik magukat roma társaik között és nagyon sok esetben felsőbb osztályokban az integrálódás nem is valósul meg. Tanulási nehézségek, ebből adódóan kudarcok kísérik végig tanulmányaik során a gyerekeket. Az osztályon belüli elfogadás pedig függ az iskolai teljesítménytől. Tanulmányi eredményeik romlanak és gyakori az iskolából való kimaradás is. Az okok között találjuk többek között a hozott családi tőkét, a tanulási motiváció hiányát, szocializációs különbségeket. Kulcsszavak: integráció, elfogadás, kirekesztés, önértékelés, QSL