TANTUdSZ iskolai kortárs egészségfejlesztési program folyadékfogyasztás témában : 1. [r.], A kortársoktatás elég-e(dettsége)? Egy hazai kutatás tanulságai / Ábrám Boróka [et al.]
Bibliogr.: p. 12. - Abstr. hun., eng.
In: Új Diéta. - ISSN 1587-169X. - 2018. 27. évf. 5. sz., p. 8-12. : ill.
Jelenleg a magyar lakosság egészségi állapota elmarad az EU-s átlagtól, ennek jövőképét befolyásolja a fiatalok egészséggel kapcsolatos edukációja. Közleményünk célja bemutatni a megfelelő folyadékfogyasztásra ösztönző iskolai, kortárs, egészségnevelési programunk oktatási szerkezetét, eredményességét, a tudományos alapokon nyugvó mérőrendszerét, illetve a programban részt vevő diákok programmal való elégedettségét. Az önkitöltős, anonim, saját fejlesztésű kérdőíveket kurzus- és programelégedettségi területen alkalmaztuk. Kortársoktatói képzésünk kurzuselégedettségi felmérésében egészségtudományi és pedagógiai területen tanuló BSc-hallgatók, valamint tutorok vettek részt (n = 46). Budai, általános és középiskolások, mint célpopuláció, körében végeztük a pilot egészségfejlesztési programot és kutatást (n = 268). A kortársoktatókat az egészségfejlesztési programra felkészítő, választható kurzus elégedettségi eredményei alkalmasak arra, hogy a programunk fejlesztési irányát kijelöljük. A célpopuláció többsége pozitív véleményt formált az egészségfejlesztési programról és a kortársoktatók munkájáról. A programelégedettség összefüggést mutatott a folyadékfogyasztásra vonatkozó tudásszint növekedésével és az egészséggel kapcsolatos attitűd pozitív irányú változásával. A kutatócsoportunk által kidolgozott kortársoktatói program, valamint az ennek hatékonyságát mérő, kvantitatív kutatási rendszer alkalmas iskolai egészségfejlesztési programok bevezetésére. Kulcsszavak: primer prevenció, iskolai egészségfejlesztés, kortársoktatás, folyadékfogyasztás, hatékonyságmérés