A pécsi tudományegyetem általános orvostudományi kar általános orvos szakos hallgatók élvezeti szerfogyasztási és életmódi szokásainak felmérése / Szijártó György Ágoston [et al.]
Bibliogr.: p. 108-109. - Abstr. hun., eng.
In: Magyar Epidemiológia. - ISSN 1786-1489. - 2012. 9. évf. 2. sz., p. 101-109. : ill.
A Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán tanuló egyetemista hallgatók életmódi szokásainak vizsgálata több szempontból is fontos; egyrészt a felsőoktatási intézmény egyik fokmérőjeként is felfogható, másrészt e hallgatók válnak majd a hazai népesség számára releváns, mindenki számára hihető információforrásává. Utóbbi azért is jelentős, mert viselkedésükkel, példájukkal, szakmai felkészültségükkel - részben - rájuk nehezedik az életmódi szokások jó irányba való befolyásolásának társadalmi feladata. Persze semmilyen szinten nem nélkülözhető a komplementer diszciplínák léte. Jelen vizsgálat célja az orvostanhallgatók életkörülményeinek, fizikai aktivitásának, élvezeti szerek fogyasztásának, alkoholfogyasztásának vizsgálata volt. A felmérést a PTE-ÁOK Általános Orvos Szak I-V. évfolyamán, magyar nyelven tanuló orvostanhallgatók körében végeztem. Az adatfelvétel saját szerkesztésű kérdőívvel történt. Szignifikáns eltérést tapasztaltunk a hétköznapi aktivitások vizsgálatakor, ahol az első éves hallgatók bizonyultak aktívabbaknak. A felsőbb évfolyamokon tanulók számára szükséges lenne a testmozgás gyakoriságának növelése, illetve a kedvező hatások jobb promotálása. Tömény szeszes italokat az első éves hallgatók nagyobb mennyiségben, míg a felsőbb évesek szignifikánsan rendszeresebben fogyasztottak. Az energiaitalok mennyiségi és rendszerességi fogyasztásának vizsgálatakor szignifikáns eredményt kaptunk, ahol a többed évesek itták nagyobb mennyiségben, míg az elsősök rendszeresebben. Célszerűnek tartanám egy hasonló vizsgálat megismétlését a közeljövőben, persze csak akkor, ha a korábban javasolt módosítások megvalósulnának (több, szélesebb körben elérhető sportolási lehetőségek, az egészséges életmódról szóló kurzusok kötelezővé tétele úgy, hogy azt releváns személy közvetíti a hallgatóság számára).