Életminőség kérdőív validitása és pszichometriai jellemzői magyar gyermekpopuláción / Kiss Enikő [et al.]
Bibliogr.: p. 41-42. - Abstr. hun., eng.
In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2007. 22. évf. 1. sz., p. 33-42. : ill.
Bevezetés: Az életminőség vizsgálata a társadalom különböző rétegeiben igen fontos feladat. Magyar gyermekpopuláció életminőség vizsgálata azonban idáig nem történt. Jelen vizsgálatban általános iskolás populáció életminőségét mértük fel saját és szüleik véleménye alapján. Módszerek: 2620 gyermektől és szüleiktől gyűjtöttünk adatot (átlagéletkor 10,45 év, szórás: 2,2 év) az Invertar Lebensqualität Kindern und Jugendlichen (ILK) teszt segítségével. A kérdőív reliabilitási és validitási adatait a gyermek, serdülő és szülő változatra külön-külön vizsgáltuk. Eredmények: A belső megbízhatóság mindhárom változatnál elfogadható volt, Cronbach alfa 0,6 feletti volt. A tesztelési újratesztelési reliabilitás (ICC) 0,67 és 0, 75 között volt. A kérdőív diszkriminatív erejének vizsgálata egy nem depressziós és egy klinikai depresszió szintjét elérő populáción történt. Az ILK teszt alapján a két minta egyértelműen elkülöníthető volt. Az átlag gyermekpopulációban az iskolai és a pszichés életminőség az életkor növekedésével romlik. A családdal való kapcsolat a 13-15 éveseknek okoz gondot, míg a kortárscsoportba való beilleszkedés a 6-9 évesek számára probléma. A szülők legtöbbször alábecsülik gyermekeik problémáját. Következtetés: Az ILK kérdőív magyar gyermekpopuláción jól alkalmazható az életminőség átfogó és részletes vizsgálatára. Megfelelő megbízhatósági mutatókkal rendelkezik. További kutatások szükségesek a magyarországi gyermekek életminőségét befolyásoló tényezők megismerésére és javítására.