Tanult ekvivalencia szkizofréniában: új módszer a hippocampalis és a basalis ganglionokhoz kapcsolódó memóriafunkciók mérésére / Nagy Orsolya [et al.]
Bibliogr.: p. 368. - Abstr. hun., eng.
In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2005. 20. évf. 5. sz., p. 363-368. : ill.
A vizsgálatban a hippocampalis és a basalis ganglionokhoz kapcsolódó memóriafunkciókat mértük egy új, szelektív eljárás, a tanult ekvivalencia asszociációs teszt (FISHES) segítségével, fiatal szkizofrén betegek csoportjában. A tanult ekvivalencia az a jelenség, melynek során két, korábbiakban azonos kategóriába tartozó inger közötti kapcsolat általánosításának eredményeképpen új szabály alkotása következik be. Negyvenhárom DSM-IV szerint diagnosztizált szkizofrén beteg, valamint huszonnyolc életkorban, nemben és iskolázottsági fokban hasonló kontrollszemély vett részt a vizsgálatban. A teszt első fázisában inger-válasz asszociációk tanulása történt, míg a szabályáltalánosítási (transzfer) fázisban új, inger-ekvivalencián alapuló asszociációk is megjelentek. Az ingerek (személyek arcai és hozzájuk rendelt kedvenc halak) bemutatása és a válaszok regisztrációja Apple Macintosh rendszer segítségével történt. Eredményeink szerint a szkizofrén betegek szelektív károsodást mutattak a transzfer-fázisban. Az asszociáció tanulási fázisban észlelt hibák száma ugyanakkor korrelált az alkalmazott antipszichotikumok chlorpromazine-ekviualens napi dózisával. Eredményeink megerősítik azt a korábbról már ismert hipotézist, mely szerint szkizofréniában a hippocampalis memóriarendszer zavara észlelhető, míg a basalis ganglionokloz kapcsolódó procedurális folyamatok megkíméltek. Felhívják a figyelmet arra is, hogy az első generációs antipszichotikumok a dopaminerg rendszerre gyakorolt hatásuk révén befolyásolják a basalis ganglionokhoz kapcsolódó memóriafunkciókat.