Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=80853
MOB:2010/2
Szerzők:Ribiczey Nóra; Kalmár Magda; Tóth Ildikó
Tárgyszavak:CSECSEMŐ, KORASZÜLÖTT; JÁTÉKOK; ANYA-GYERMEK KAPCSOLATOK; MENTÁLIS EGÉSZSÉG
Folyóirat:Pszichológia - 2010. 30. évf. 1. sz.
[https://adtplus.arcanum.hu/hu/collection/MTA_Pszichologia/]


  Anyák és egyéves gyerekeik interakciója játékhelyzetben - számít-e, hogy a csecsemő koraszülött volt?  / Ribiczey Nóra, Kalmár Magdolna, Tóth Ildikó
  Bibliogr.: p. 55-58. - Abstr. hun., eng.
  In: Pszichológia. - ISSN 0230-0508. - 2010. 30. évf. 1. sz., p. 43-58. : ill.


A koraszülöttség pszichológiai szakirodalma igen változatos eredményeket közöl a koraszülöttség fejlődési kimenetelével kapcsolatban. Az anya-gyermek interakció vizsgálata segíthet a fejlődési kimenetel heterogenitásának megértésében. Jelen vizsgálatban 29 mérsékelten rizikós koraszülött és 40 egészséges, időre született gyermek és édesanyáik vettek részt. A csecsemők 12 hónapos korában megfigyeléses adatgyűjtést végeztünk, játékhelyzetben rögzítettük általunk kialakított szempontrendszer alapján az anyai és a gyermeki viselkedéses sajátosságokat. Emellett a 12 hónapos kori Bayley fejlődési mutatókat is bevontuk az elemzésbe. Eredményeink szerint a koraszülöttek csoportjában némileg kedvezőtlenebb sajátosságok mutatkoztak. Jellemzőbb az anyai passzivitás, amire a gyermekek nagyobb fokú kezdeményezéssel válaszolnak. A koraszülött csecsemők továbbá többször váltanak játéktárgyat, és kevesebbet vokalizálnak. A koraszülött csoportban összefüggést találtunk az anyai tanítói viselkedés és a gyermek mentális fejlődési indexe között. Úgy tűnik, hogy a koraszülötteknél talált mentális fejlődésbeli hátrányhoz, amely főleg a fiúkat érinti, részben a kisebb anyai tanítói igyekezet is hozzájárul.