Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=167028
MOB:2023/2
Szerzők:Halász Katinka; Kovács-Tóth Beáta
Tárgyszavak:GYERMEK; TANULÁS; TELJESÍTMÉNY
Folyóirat:Psychiatria Hungarica - 2023. 38. évf. 2. sz.
[https://www.doki.net/tarsasag/pszichiatria/folyoirat.aspx]


  Eltérő sebességű és szerkesztési sajátosságú mesefilmek azonnali hatása óvodáskorú gyermekek végrehajtó működésére / Halász Katinka, Kovács-Tóth Beáta
  Bibliogr.: p. 140-141. - Abstr. hun., eng.
  In: Psychiatria Hungarica. - ISSN 0237-7896. - 2023. 38. évf. 2. sz., p. 129-141. : ill.


Bevezetés: Kutatásunk célja annak vizsgálata, hogy eltérő típusú mesefilmek (jeleneteken belüli és közötti váltások, vágásszám és egyéb szerkesztésbeli sajátosságok) milyen azonnali befolyással vannak óvodáskorú gyermekek végrehajtó működésére (pl. munkamemória, gátlás). Módszer: A vizsgálati mintát 4 és 5 éves óvodás gyermekek alkották, összesen 29 fő. A gyermekek vagy egy 10 perces gyors sebességű és különleges effektekre nagyban támaszkodó mesefilmet, vagy 10 percnyi lassabb folyású mesét néztek, vagy ugyanennyi ideig szabadon rajzoltak. Ezt követően 4 feladatot kaptak a végrehajtó működésük felmérésére (Mondatismétlés, Kézjáték, Hanoi-torony, Hármas parancs). Szüleik egy önkitöltős kérdőívcsomagot töltöttek ki, amelyben saját és gyermekeik demográfiai adatai, a gyermekek médiafogyasztási szokásai és végrehajtó működésük felmérésére szolgáló kérdések szerepeltek. Eredmények: A végrehajtó funkciót részben meghatározó életkort kovariánsként beemelve az elemzésbe azt találtuk, hogy a vizsgálati feltételnek szignifikáns hatása volt a gyermekek végrehajtó működésére. Azok a gyermekek, akik a gyorsabb folyású mesefilmet nézték szignifikánsan rosszabbul teljesítettek a végrehajtó működést felmérő feladatokban, mint a kontrollcsoport tagjai. A gyors és a lassú mesét néző gyermekek teljesítménye közötti eltérés pedig közel szignifikáns volt. Ezzel szemben a lassabb mesét nézők és a szabadon rajzoló gyermekek teljesítménye között nem volt jelentős különbség. Következtetés: Kisgyermekek esetében a képernyőidő mennyisége mellett figyelmet kell fordítani az adott műsor formai sajátosságaira is. Egy gyors sebességű, perceptuálisan kiugró ingerekben bővelkedő rajzfilmből már egy epizód is negatívan hat (legalábbis rövid távon) óvodáskorú gyermekek végrehajtó működésére.  Kulcsszavak: kisgyermekkor, médiafogyasztás, végrehajtó funkció