Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=154037
MOB:2021/4
Szerzők:Mester Adrienn; Staller Judit
Tárgyszavak:ÁPOLÓKÉPZÉS; HALLGATÓK; STRESSZ; KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK
Folyóirat:Nővér - 2021. 34. évf. 6. sz.
[https://elitmed.hu/kiadvanyaink/nover/archivum/ ]


  Stressz vizsgálata a BSc ápoló hallgatók körében / Mester Adrienn, Staller Judit
  Bibliogr.: p. 33. - Abstr. hun., eng.
  In: Nővér. - ISSN 0864-7003, eISSN 1588-1423. - 2021. 34. évf. 6. sz., p. 28-33. : ill.


A vizsgálat célja: Felmérni a BSc ápoló hallgatók stressz szintjét, szubjektív egészségét, fizikai aktivitását, az egészségkárosító szerek használatának a gyakoriságát és az őket érő stresszorokat az oktatói és a klinikai környezetben egyaránt. Anyag és módszer: Kvantitatív kutatással 133, az ápolás és betegellátás alapszakon (BSc) tanuló, első-, másod-, harmad- és negyedéves, nappali és levelező szakos ápoló hallgatót vizsgáltuk meg, egy anonim online önkitöltős kérdőív segítségével. Eredmények: Az ápoló hallgatók 49%-a gondolt már a képzés abbahagyására a túlzott stressz miatt. A területi klinikai gyakorlatok során a személyzettel való kapcsolat, az ismeretlentől, a hibázástól és a kudarctól való félelem jelent meg a leggyakoribb stresszt okozó ingerként; legritkább stresszorként pedig a kórház felszereltsége és a haldoklás/halál megtapasztalása. Mind a négy évfolyamon az időhiány, a túlterheltség és a nehéz vizsgák jelentik a fő stresszforrást az elméleti oktatás során. Következtetések: A főiskolai ápoló hallgatók számos stresszt okozó ingerrel találkoznak az egyetemi évek folyamán. Ezen stresszorok csökkentése vagy megszüntetése mérsékelhetné a képzés abbahagyására irányuló gondolatokat, növelhetné a hallgatók egészségi állapotát és végül az ápolói hivatás is népszerűbbé válhatna az egészségtudományi kar hallgatói körében.  Kulcsszavak: stressz, stresszorok, ápoló hallgatók, ápolóképzés, klinikai gyakorlat