Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=153368
MOB:2020/1
Szerzők:Tiringer István; Nagy Alexandra; Teleki Szidalisz; Zilinski Nikolett; Szabados Eszter
Tárgyszavak:BETEGOKTATÁS; CORONARIABETEGSÉG; REHABILITÁCIÓ; ÉLETMÓD
Folyóirat:Mentálhigiéné és Pszichoszomatika - 2020. 21. évf. 1. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0406/0406-overview.xml]


  Tapasztalatok egy manualizált csoportos edukációs programmal az osztályos kardiológiai rehabilitációban / Tiringer István [et al.]
  Bibliogr.: p. 107-108. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0406.21.2020.001
  In: Mentálhigiéné és Pszichoszomatika. - ISSN 1419-8126, eISSN 1786-3759. - 2020. 21. évf. 1. sz., p. 86-110. : ill.


Műhelytanulmányunkban egy olyan új szemléletmódot mutatunk be, amelyet az elmúlt években egy kardiológiai rehabilitációs osztályon működtetett standard, manualizált betegedukációs program használata során sajátítottunk el. Az edukáció új szemléletében a betegek képessé tevése alapozza meg azt, hogy mindennapi életükben meg tudják oldani a betegségükhöz kapcsolódó problémákat. Ennek kiindulópontja, hogy a betegek az igényeiknek megfelelő információkat kapnak betegségükről és kezelésükről. A betegséggel kapcsolatos reális attitűdök és adekvát készségek megtanulása olyan edukációs módszereket igényel, amelyek célja a betegek aktív részvételének ösztönzése, a betegséggel kapcsolatos saját elképzelések és tapasztalatok megosztása és megbeszélése. Az aktív részvétel segíti a betegek felelősségvállalását és a megtanult képességek átültetését a mindennapi életükbe. A tanulmány további részében ismertetjük "A koszorúér-betegség oktatási programjá?-t, amely saját betegedukációs gyakorlatunk alapjául szolgált. A program öt egymásra épülő modulból áll. Kialakítása multidiszciplináris együttműködés keretében történt, a kockázati tényezők csökkentésével és az életmód-változtatással foglalkozó részei az egészségmagatartás társas-kognitív folyamatmodelljén alapulnak. Saját tapasztalataink szerint a betegedukációs program működtetését nagymértékben segíti strukturáltsága és részletes kidolgozottsága. Ezek nemcsak fontos feltételei az edukáció minőségének, hanem segítséget adnak az egyes témák megbeszélése során kialakuló csoportdinamikai folyamatok kezeléséhez is. A betegedukációs program standardizált alkalmazása elősegítheti eredményességének és mechanizmusainak empirikus kutatását.  Kulcsszavak: betegedukáció, aktív részvétel, képessé tevés, koszorúér-betegség, életmódváltoztatás