Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=151746
MOB:2021/2
Szerzők:Fodor Szilvia; Klein Balázs
Tárgyszavak:GYERMEK, TEHETSÉGES; COGNITIO; PSZICHOLÓGIAI TESZTEK
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2021. 76. évf. 2. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  Az erősségközpontú tehetségazonosítás alapelvei a Magyar Templeton Program beválogatási folyamatában / Fodor Szilvia, Klein Balázs
  Bibliogr.: p. 439-441. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2021.00014
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2021. 76. évf. 2. sz., p. 421-442. : ill.


Háttér, célkitűzés: A kiemelkedő kognitív képességű fiatalok támogatását célzó, 2015-17 között futó Magyar Templeton Program egyik fontos eredménye volt egy egyedi, a program céljaihoz szorosan kapcsolódó komplex tehetségazonosítási rendszer kialakítása. A tanulmány célja, hogy ezt a folyamatot részletesen ismertetve bemutassa az erősségközpontú tehetségazonosítás alapelveit és azok gyakorlati megvalósításának lehetőségeit. Módszer: A beválogatás első fordulójában 17 007 10-19 éves fi atal kognitív képességeit vizsgáltuk négy online teszt használatával: a fl uid intelligencia mérésére a Mensa Hungariqa adaptív intelligenciatesztjét, a szókincs mérésére az adaptív NoVo tesztet, a munkamemória vizsgálatára az n-vissza teszt online verzióját használtuk, míg a problémamegoldást egy komplex problémamegoldó gondolkodást mérő eszközzel vizsgáltuk. A vizsgálati rész első felében azt elemezzük, hogy a Templeton program beválogatási folyamatában hogyan jelennek meg az elméletben bemutatott erősségközpontú tehetségvizsgálatok alapelvei. A második részben a teszteredmények alapján mutatunk rá néhány érdekes, a tehetségazonosítás szempontjából kiemelten fontos összefüggésre. Eredmények: A beválogatási folyamatban érvényesülnek az erősségközpontú tehetségvizsgálatok alapelvei, az adatok alapján pedig kiderül, hogy a tesztek felső képességtartományban történő differenciálása kritikus pont, az életkor előrehaladtával, illetve a magasabb képességtartományokban gyengül a kognitív képességek közötti korreláció, valamint indokoltnak tűnik, hogy a beválogatási algoritmus során csak a kiemelkedő képességeket vegyük figyelembe. Következtetések: A Templeton Program beválogatási folyamata egyedi, komplex és erősségorientált módon vizsgált nagy létszámú tanulói populációt, a folyamat elemzése alapján levonható tanulságok pedig elősegítik a hatékony és komplex tehetségazonosító rendszerek kialakítását.  Kulcsszavak: tehetségazonosítás, erősségek, kognitív képesség, online tesztek, Magyar Templeton Program