Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=151743
MOB:2021/2
Szerzők:Olajos Tímea; Hőgye-Nagy Ágnes; Héjja-Nagy Katalin; Dávid Mária
Tárgyszavak:PSZICHOLÓGIA; MOTIVÁCIÓ; KREATIVITÁS
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2021. 76. évf. 2. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  Az adaptív és maladaptív perfekcionizmussal együtt járó motivációs mintázatok feltáró vizsgálata / Olajos Tímea [et al.]
  Bibliogr.: p. 371-374. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2021.00009
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2021. 76. évf. 2. sz., p. 353-376. : ill.


Cél: A Hewitt-Flett Multidimenzionális Perfekcionizmus Kérdőív validálása, a tehetség-tanácsadásban felhasználható magyar verzió kialakítása. Az adaptív és maladaptív perfekcionizmussal együtt járó motivációs mintázatok feltérképezése, továbbá a perfekcionizmus dimenzióinak feltáró vizsgálata különböző oktatási szinteken, illetve tehetséggondozó tagozaton tanuló és normál középiskolai populáció között. Módszer: önbeszámolós kérdőívek, megerősítő faktoranalízis, nonparaméteres eljárások. Minta: A vizsgálatban összesen 446 fő vett részt. A 16-19 éves középiskolás tanulók száma: 265 fő (59,4%); a felsőoktatásban tanulók létszáma: 181 fő (40,6%). A középiskolai tanulók közül 123 fő (a teljes minta 27,6%-a) tehetséggondozó tagozaton tanul. Eszközök: Kérdőíves eljárásokat alkalmaztunk, melyek a következők: Hewitt-Flett-féle (1991) Multidimenzionális perfekcionizmus skála, Lang és Fries-féle (2006) Teljesítménymotiváció Kérdőív, illetve a Tehetség Motivációs Öndefi níciós Kérdőív (Dávid, 2011). Eredmények: A magyar mintán kapott eredmények összhangban állnak a nemzetközi standardokkal. A tehetségesek szignifi kánsan magasabb perfekcionizmussal jellemezhetők, s nemi különbségek is igazolhatók. A társas előírásként megélt (maladaptív) perfekcionizmus együtt jár a kudarckerüléssel, negatívan korrelál az akarat, kitartás, általános aktivitás faktorokkal. A szelforientált (adaptív) perfekcionizmus pozitívan korrelál a magas igényszinttel, a sikerkereséssel, továbbá a szándék/akarat, kitartás, érdeklődés/tudásvágy, valamint általános aktivitás faktorokkal. Igazoltuk a motivációs korrelátumok eltérő mintázatát, illetve a perfekcionizmus skálákban kimutatható különbségek létét almintánként és oktatási szintenként egyaránt.  Kulcsszavak: perfekcionizmus, motivációs korrelátumok, tehetséggondozás