Az adaptív és maladaptív perfekcionizmussal együtt járó motivációs mintázatok feltáró vizsgálata / Olajos Tímea [et al.]
Bibliogr.: p. 371-374. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2021.00009
In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2021. 76. évf. 2. sz., p. 353-376. : ill.
Cél: A Hewitt-Flett Multidimenzionális Perfekcionizmus Kérdőív validálása, a tehetség-tanácsadásban felhasználható magyar verzió kialakítása. Az adaptív és maladaptív perfekcionizmussal együtt járó motivációs mintázatok feltérképezése, továbbá a perfekcionizmus dimenzióinak feltáró vizsgálata különböző oktatási szinteken, illetve tehetséggondozó tagozaton tanuló és normál középiskolai populáció között. Módszer: önbeszámolós kérdőívek, megerősítő faktoranalízis, nonparaméteres eljárások. Minta: A vizsgálatban összesen 446 fő vett részt. A 16-19 éves középiskolás tanulók száma: 265 fő (59,4%); a felsőoktatásban tanulók létszáma: 181 fő (40,6%). A középiskolai tanulók közül 123 fő (a teljes minta 27,6%-a) tehetséggondozó tagozaton tanul. Eszközök: Kérdőíves eljárásokat alkalmaztunk, melyek a következők: Hewitt-Flett-féle (1991) Multidimenzionális perfekcionizmus skála, Lang és Fries-féle (2006) Teljesítménymotiváció Kérdőív, illetve a Tehetség Motivációs Öndefi níciós Kérdőív (Dávid, 2011). Eredmények: A magyar mintán kapott eredmények összhangban állnak a nemzetközi standardokkal. A tehetségesek szignifi kánsan magasabb perfekcionizmussal jellemezhetők, s nemi különbségek is igazolhatók. A társas előírásként megélt (maladaptív) perfekcionizmus együtt jár a kudarckerüléssel, negatívan korrelál az akarat, kitartás, általános aktivitás faktorokkal. A szelforientált (adaptív) perfekcionizmus pozitívan korrelál a magas igényszinttel, a sikerkereséssel, továbbá a szándék/akarat, kitartás, érdeklődés/tudásvágy, valamint általános aktivitás faktorokkal. Igazoltuk a motivációs korrelátumok eltérő mintázatát, illetve a perfekcionizmus skálákban kimutatható különbségek létét almintánként és oktatási szintenként egyaránt. Kulcsszavak: perfekcionizmus, motivációs korrelátumok, tehetséggondozás