Interaction between emotional context-guided shifting and cognitive shifting: Introduction of a novel task = A kontextus-vezérelt érzelmi váltás és a kognitív váltás kapcsolata: egy új paradigma bemutatása / Brigitte Biró [et al.]
Bibliogr.: p. 329-330. - Abstr. hun., eng.
In: Neuropsychopharmacologia Hungarica. - ISSN 1419-8711. - 2021. 23. évf. 3. sz., p. 319-330. : ill.
Célkitűzés: Kognitív flexibilitásnak azt a képességet nevezzük, amely lehetővé teszi, hogy a figyelmünk segítségével rugalmasan váltsunk különböző feladatok/ingerek/stratégiák között. Ennek egy fontos komponense a task shifting, amely olyan feladatotokat foglal magában, amelyek során a vizsgálati személyek egy előre megadott szabály alapján kiválasztanak vagy ignorálnak bizonyos célingereket (szám, betű, szó). A mindennapi élet során azonban, sokkal komplexebb, érzelmi jelentőséggel is bíró ingerekkel szembesülünk, amelyek között tudnunk kell rugalmasan váltani, ezt a képességet nevezzük érzelmi flexibilitásnak. Az érzelmi flexibilitás mérése korábbi kutatásokban olyan paradigmák mentén zajlott, amelyekben a váltás érzelmi és semleges (nem érzelmi) ingerek között történt, így az eltérő valenciájú érzelmi ingerek közötti rugalmas váltás képessége nem érhető tetten. Ennek tükrében a jelen kutatás célja egy új paradigma bemutatás, amely a valencia-specifikus érzelmi flexibilitás mérését tűzi ki céljául, az Érzelmi Váltás Feladaton keresztül. Továbbá, górcső alá veszi a kognitív és az érzelmi flexibilitás képessége között meghúzódó lehetséges kapcsolatot, amelyre korábbi szakirodalmak ritkán tértek ki. Módszer: A vizsgálat során a kognitív flexibilitás képességét a Task Switching Feladattal, míg az érzelmi flexibilitást az általunk fejlesztett Érzelmi Flexibilitás Feladattal ragadtuk meg. A kutatás online zajlott. Eredmények: Az eredményeink szignifi káns pozitív kapcsolatot mutatnak az érzelmi és kognitív flexibilitás között abban az esetben, amikor pozitív érzelmi valenciájú ingerről negatív valenciájú ingerre történt az érzelmi váltás. Továbbá, azon vizsgálati személyek, akik a kognitív váltás feladatban gyorsak voltak, az érzelmi váltás feladatban a váltás kondícióiban is gyorsabban teljesítettek (a kontroll kondícióknál, ahol nem volt váltás az ingerek érzelmi valenciájában ez az eredmény nem volt kimutatható). Konklúzió: Eredményeink a kognitív és az érzelmi flexibilitás képességek esetleges kapcsolatára mutat rá kognitív és az érzelmi váltás feladatokon keresztül. Kulcsszavak: érzelmi valencia, task-switching, flexibilitás, Érzelem Váltás Feladat, pszichés distressz