A gyermekpszichodráma módszere Magyarországon : kamasz technikák a módszeren belül / Szebeni Viola
Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0406.20.2019.021
In: Mentálhigiéné és Pszichoszomatika. - ISSN 1419-8126, eISSN 1786-3759. - 2019. 20. évf. 3. sz., p. 299-318. : ill.
Az írásom elméleti háttere a Kende B. Hanna által oktatott gyermekpszichodráma. Ennek a módszernek egyik alappillére a morenói pszichodráma. Részletesen taglalom, melyek azok a technikák, amelyek módosulnak a bemutatott módszerben, melyek a gyermekpszichodráma sajátos koordinátái. Áttekintő tanulmányom célja az elmúlt öt év adatainak az ismertetése: hány ilyen jellegű csoport működött a jelenlegi munkahelyemen, hány gyerek játszott a csoportokban, milyen korúak a gyerekek és problematikájukat tekintve, milyen tartalmakat lelhetünk fel. Fontosnak tartom a csoportok bemutatásakor azok sajátosságainak a megismertetését: korcsoportokra lebontva, valamint külön hangsúlyozva a különleges csoportok szerveződésekor megismert jellegzetességeket. Ilyen csoport a kamasz csoport. A Nemzetközi Gyermek- és Serdülő pszichodráma Konferencia, Közös nyelv - szimbolikus játék (Budapest, 2018. szeptember 28-30.; Kende Hanna Gyermekpszichodráma Egyesület szervezésében) során megfogalmazódott az Alfons Aichingerrel való együtt gondolkodás és együtt játszás során annak szükségessége, hogy minél szélesebb körben ismertessük a Magyarországon (is) játszott gyermekpszichodrámát, mert nagy a nemzetközi érdeklődés a Kende B. Hanna által oktatott módszer iránt. Ebben a tanulmányban néhány, több konferencián már bemutatott, kamaszokkal jól játszható, gyermekpszichodráma technikát szeretnék részletesen leírni és közkinccsé tenni. A módszer elsajátítása és alkalmazása a tanácsadási kompetenciával jól összeegyeztethető, többen vannak a módszerben képződött tanácsadó szakpszichológusok, akik a különböző korú gyermekcsoportokkal való foglalkozások során újításokkal, kreatív ötletekkel gazdagítják a gyermekpszichodrámát. Az innovációk szakmai körökben, rendszerint bemutatásra kerülnek. Nemzetközi együttműködés is fémjelzi az eddigiek során a technikák népszerűsítését. A gyermekpszichodráma terjedését illetően beszédesek azok az adatok, amelyek arról adnak számot, hogy egyre többen képződnek a módszerben, egyre több gyermekpszichodráma csoport működik az országban. Jelzem a hiányterületeket, főként a kamasz csoportok hiányát. Gyakran szakambulanciák működnek csoportterápiás ellátás nélkül. Feltárom az erőforrásokat, azokat a fórumokat, ahol megjelenhet a gyermekpszichodráma, bemutathatjuk technikáinkat, és azt is feltérképezem, ahol ennek még nincs tere. Célom a Kende B. Hanna által megteremtett és évtizedek óta oktatott módszer minél szélesebb körben való terjesztése, valamint olyan, kamaszokkal jól játszható technikák leírása, amelyek a gyakorlatban már használtak, beváltak, népszerűsítésre várnak. Kulcsszavak: gyermekpszichodráma, pszichodráma technikák, kamasz csoport, nemzetközi érdeklődés