Audiovizuális beszédtanító program használatával nyert kezdeti tapasztalatok prelinguális hallássérült cochlearis implantáción átesett gyermekek beszéd- érthetőségének vizsgálata során / Sziklai István [et al.]
Bibliogr.: p. 41. - Abstr. hun., eng.
In: Otorhinolaryngologia Hungarica. - ISSN 0016-237X. - 2015. 61. évf. 2. sz., p. 38-41. : ill.
Cochlearis implantáción átesett 11-13 éves korú olyan gyermekek (n=8) 1 tanéves beszédtanításának eredményességét vizsgáltuk, akik az implantáció időpontjában 4-6 éves korúak voltak. A gyermekek kontrollcsoportja (n=3) klasszikus szurdopedagógiai fejlesztésben részesült. Másik csoportja (n=5) számítógépes audiovizuális fejlesztést kapott. Ez azt jelentette, hogy a gyakorló mintául szolgáló beszédhangokat (szavakat, mondatokat) grafikusan megjelenített videogramokká transzkódoltuk. A minta videogramok interneten keresztül voltak lehívhatóak és összehasonlíthatóak a tanuló valós időben videogrammá transzkódolt saját beszédhangjainak videogramjával. Egyidejűleg transzparens beszélő fejen az adott szó helyes kiejtésének artikulációs mintázatát is bemutatja a program. Igy a rejtett artikulációs mozdulatokat is szemléltetheti a fejlesztő pedagógus. A heti 2 alkalommal, egyenként 30 percig tartó fejlesztés hatására mind a szurdopedagógus zsűri, mind a naiv (egyetemi hallgatók) zsűri eredményesebbnek találta az audiovizuális támogatású fejlesztést.