Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=110772
MOB:2014/2
Szerzők:Mohai Katalin
Tárgyszavak:DYSLEXIA
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2014. 69. évf. 1. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  A fejlődési diszlexia neuropszichológiai háttértényezői a NEPSY-I eljárás tükrében  / Mohai Katalin
  Bibliogr.: p. 84-88. - Abstr. hun., eng.
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2014. 69. évf. 1. sz., p. 65-89. : ill.


Háttér és célok: hazánkban igen jelentős azon gyermekek száma, akik nem vagy csak nagyon nehezen jutnak el az olvasás és írás készségszintű használatára. Kutatásunk fő célkitűzése azoknak a kognitív képességmintázatoknak az elemzése, amelyek az olvasásfejlődés eltérő útjainak kialakulásához járulhatnak hozzá. Módszer: tanulmányunkban egy átfogó, finomabb elemzést lehetővé tevő fejlődés-neuropszichológiai eljárás (NEPSY-I) segítségével több területet felölelve vizsgáljuk a szóolvasás kontinuumának háttértényezőit, méghozzá azzal az újszerűséggel, hogy a szóolvasás teljesítménye alapján három csoportot alakítottunk ki: 8-10 éves, alsó tagozatos olvasási zavarral küzdő gyermekek (diszlexiás, 29 fő), gyengén olvasó gyermekek (29 fő) és jól olvasó gyermekek (29 fő) csoportjait. A csoportokat a gyermekek életkora, osztályfoka, neme és a SES (anya iskolai végzettsége) alapján páronként illesztettük egymáshoz. Eredmények és konklúzió: eredményeink a diszlexiakutatások eddigi tapasztalatait erősítik, miszerint a diszlexiás olvasás elsősorban a nyelvi fejlődéssel szoros kapcsolatban lévő zavar, melyre differenciálatlan fonémareprezentáció, fonémaészlelés, fonématudatosság, továbbá a gyors automatikus megnevezés, valamint a fonológiai hurok inadekvát működése jellemző. Empirikus munkánk alapján úgy tűnik, hogy az olvasási kontinuum alsó tartományában, azaz a szélsőségesen alacsony teljesítményt mutatók esetében sajátos, jól elkülöníthető neurokognitív profil állítható fel, mely profil az olvasási kontinuum másik végpontja felé haladva egyre kevésbé differenciál.Eredményeink az átfogó fejlődés-neuropszichológiai profil felállításának és rendszerszintű értelmezésének fontosságára irányítják a figyelmet a fejlődési diszlexia differenciáldiagnosztikája során.