A kortársoktatás szerepe az egészségnevelésben / Párduczné Szöllősi Andrea
Bibliogr.: p. 13. - Abstr. hun., eng.
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2012. 53. évf. 5-6. sz., p. 10-13.
A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban is igen kedvezőtlen. Az okok hátterében meghatározóan jelen van az egészségtelen életmód, a hiányos egészségkultúra, a környezetszennyezés, valamint az ország gazdasági fejlettségének és teljesítőképességének hiányosságai. Napjainkra egyértelművé vált, hogy hatásos és eredményes csak a preventív szemlélet lehet. A felnövekvő nemzedék egészségmagatartásának formálása, a jövő egészséges felnőtt társadalmának nevelése kiemelt fontosságú feladat. Az egészségfejlesztés legfontosabb módszere az egészségnevelés, amelynek szerepe egyre inkább felértékelődik a prevenciós munkában. A szocializáció folyamatában az egészségnevelés elsődleges színtere a család, de a későbbi életévekben az oktatást-nevelést végző intézmények szerepe is meghatározó. Az iskolai egészségnevelés célja megismertetni a tanulókat az egészséges életmód alapjaival, ezáltal segíteni a felnőttkori egészségtudatos gondolkodás kialakítását. Az egészségnevelésben a szülőkön túl feladata és felelőssége van az iskolai környezetnek, a pedagógusoknak és az egészségügyi szolgálat szereplőinek is. Hazánkban először Pécsen indítottak Kortársoktató Programot. Céljuk, hogy az ismeretek átadásán túl személyes hitelességgel mutassák be a megfelelő viselkedésformákat és magatartásmintákat. Napjainkban már országszerte elterjedt és kedvelt ez az oktatási forma. A Magyar Család- és Nővédelmi Tudományos Társaság keretein belül a Békés megyei Tagozat is folytat kortársoktatást. A kortársoktató a megfelelő szakmai ismeretek birtokában kötetlen, oldott hangulatú előadást tart, amely így nem egyoldalú ismeretközlés, hanem interaktív előadás. Ez a pedagógusok és diákok körében is népszerű módszer hatékony kiegészítője lehet az iskolai egészségnevelésnek.