Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=167675
MOB:2024/4
Szerzők:Horkai Anita; Lehotai Alexa Kata
Tárgyszavak:EGÉSZSÉGMŰVELTSÉG; DIETETIKA; TÁPLÁLKOZÁS; INTERNET
Folyóirat:Acta Medicinae et Sociologica - 2024. 14. évf. 39. sz.
[https://epa.oszk.hu/html/vgi/kardexlap.phtml?id=2535]


  Dietetics on Social Media - Netnographic Research of Instagram Stories on Healthy Eating / Anita Horkai, Alexa Kata Lehotai
  Bibliogr.: p. 83-86. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.19055/ams.2024.11/29/4
  In: Acta Medicinae et Sociologica. - ISSN 2062-0284, eISSN 2559-866X. - 2024. 14. évf. 39. sz., p. 69-86. : ill.


A közösségi média egészséggel, egészséges táplálkozással és dietetikával kapcsolatos tartalmai kihívások elé állítják az alacsony egészségértési indexű felhasználókat. Annak elkülönítése, hogy ki hiteles tartalomgyártó s így kinek a tanácsai tekinthetőek szakmailag relevánsnak gyakran korlátokba ütközik. Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy a dietetikusok által közölt közösségi média tartalmak elérése miért alacsonyabb a szakembernek látszó önjelölt tanácsadók követőihez képest. 2024 június, július és augusztus hónapban 14 magyar influenszer tartalmait elemeztük a kvalitatív tartalomelemzés módszereivel, s emellett nyomon követtük a követőik számának alakulását és az eléréseiket. Azt tapasztaltuk, hogy a tartalmi hitelesség szempontjából nem elkülönülő influenszerek elérése és követőik száma elsősorban a napi aktivitás függvényében változik. Minél több történetet és posztot tesznek közzé az influenszerek, annál nagyobb ütemben nő követőik száma és a tartalmaik elérése szemben azokéval, akik ritkán tesznek közzé tudományosan megalapozott szakmai szempontból érvényes tartalmat regisztrált dietetikusként. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók számára a közösségi oldalakon keresett tartalmak hitelességének elsődleges mutatója a közösségi média aktivitás gyakorisága, a követők és like-ok száma, nem pedig a tartalom tudományos, evidence-based megalapozottsága.  Kulcsszavak: közösségi média, társadalmi tőke, egészségértés, dietetika, egészséges táplálkozással kapcsolatos információk, Instagram