Társas és társadalmi nevelés az iskolában : a Megtartó Közösségek Program hatásvizsgálata / Siegler Anna [et al.]
Bibliogr.: p. 200-206. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2022.00013
In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2022. 77. évf. 2. sz., p. 183-207. : ill.
Háttér és célkitűzések: A serdülők társas készségeinek fejlesztése és társadalmi tudatosságának növelése hozzásegítheti a diákokat ahhoz, hogy közösségük aktív és felelős tagjává váljanak. A Megtartó Közösségek Program kétnapos, intenzív tréning, mely a nem formális tanulás és az élménypedagógia eszközei segítségével kívánja támogatni a diákok szociális fejlődését. Célterületei közé tartozik a perspektívaváltás, az inkluzív szociális identifikáció, az énhatékonyság támogatása, az előítéletek csökkentése és a kollektív cselekvési szándék facilitálása. Jelen tanulmány a program hatékonyságvizsgálatát mutatja be. Módszer: Az adatgyűjtés 2019 és 2021 zajlott 14-18 éves Baranya megyei diákok bevonásával (N 5 296). Ismételt méréses vizsgálati és kontrollcsoportos elrendezésben a résztvevők 2-4 hét különbséggel töltötték ki a program célterületeire fókuszáló kérdőívcsomagot. Eredmények: A vizsgálat eredményei alapján a Megtartó Közösségek Program eredményesen növeli a serdülők perspektívaváltási képességét, észlelt társas énhatékonyságát, a roma emberek elfogadását és a hátrányos megkülönböztetés csökkentésére irányuló kollektív cselekvési hajlandóságát. Következtetések: Eredményeink rámutatnak arra, hogy a program alkalmas a társas-társadalmi készségek célzott fejlesztésére. A mérsékelt hatáserősségek mentén megfogalmazható, hogy a jelentős intervenciós hatás eléréséhez komplex, hosszabb időtartamú beavatkozások szükségesek. Kulcsszavak: perspektívaváltás, előítélet-csökkentés, aktív állampolgárság, hatásmérés, készségfejlesztés, szociális kompetencia