Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=154066
MOB:2020/2
Szerzők:Szilárd Zsuzsanna
Tárgyszavak:HALLGATÓK; EGÉSZSÉGNEVELÉS; MOZGÁS; TÁPLÁLKOZÁS; SZABADIDŐ-TEVÉKENYSÉGEK
Folyóirat:Egészségfejlesztés - 2020. 61. évf. 2. sz.
[https://ojs.mtak.hu/index.php/egfejl/index]


  Innovatív példa a hallgatók egészségformálására a Semmelweis Egyetem Pető András Karon / Szilárd Zsuzsanna
  Bibliogr.: p. 62. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v61i2.506
  In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2020. 61. évf. 2. sz., p. 54-62. : ill.


Az egészségtelen életmód nagymértékben hozzájárul a magyar lakosság kedvezőtlen egészségi állapotához. A lakosság egészségtudatosságának megerősítése, az egészséges életmódot folytatók számának növelése jelentősen segítené a lakosság egészségi állapotának javulását. Ennek érdekében számos intézkedést vezettek be hazánkban, pl. 2011-ben a népegészségügyi termékadót a népegészségügyileg nem hasznos élelmiszerek visszaszorítása és az egészséges táplálkozás előmozdítása érdekében. A 2012/2013-as tanévtől felmenő rendszerben bevezetésre került a közoktatásban a mindennapos testnevelés. 2011-től pedig a felsőoktatási intézményeknek az alaptevékenységhez igazodóan biztosítania kell egészségfejlesztést is. Módszertan: A Semmelweis Egyetem Pető András Karon a 2017/2018-as tanévben ötletem alapján szerveztük meg először, majd a következő két tanévben folytattuk az "Év legegészségesebb évfolyama" versenyt. Ez egy olyan egyedülálló kezdeményezés a felsőoktatásban tanuló hallgatók részére, ahol megismerkedhettek az egészségtudatos magatartással, az egészségélményüket megoszthatták egymás között. Kérdőívvel felmértük a hallgatók egészséggel kapcsolatos tudását, szokását, igényeit, az egészségi állapotukat, táplálkozási, pihenési szokásaikat, mozgásszervi panaszaikat, illetve mértük az antropometriai adatokat és motoros képességeik szintjét. Az adatokat az SPSS statisztikai programmal elemeztük. Eredmények: Az egészséggel kapcsolatos szakmai fórumokon és a programon való részvétellel olyan versenyt szerveztünk az évfolyamok között, ahol mindenki megoszthatta az aznapi egészségélményeit a közösségi médiában. A saját egészségélménnyel a saját évfolyamnak lehetett a pontokat gyűjteni a tanév végéig. A program hatására az első tanév végére a hallgatók több mint egyharmada elkezdett valamilyen új mozgásos tevékenységet. A második tanévben három előadással bővült a program. A tanév végére a hallgatók 77%-a bekapcsolódott a programba. Az év végén felvett elégedettségi kérdőív alapján a válaszadók 20%-a változtatott az eddigi életén és kezdett egészségtudatosan élni. Következtetés: A kezdeményezesünk hatására hallgatóink többsége csatlakozott a programhoz, napi rutin lett az egészségtudatosság, közösen szerveztek programokat. A posztokban egymás ötleteit, tanácsait, egyéni tapasztalatait is megismerhették. Biztatták egymást, és többen ezen posztok hatására kezdtek el egészségtudatosabban élni. Sokan ráébredtek, hogy érdemes tenni az egészségükért.  Kulcsszavak: egészségprogram, mozgás, táplálkozás, kikapcsolódás, közösségi média