A tanácsadás sorsfordító szerepe informatikus hallgatók körében / Takács Rita
Abstr. hun., eng.
In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2018. 27. évf. 4. sz., p. 333-338.
A felsőoktatásba bekerülő fiatal többféle kihívással néz szembe. Nemcsak önmaga félelmeivel, de a saját maga vagy akár a szülei által felállított elvárásokkal is küzd: szerencsét próbál és olyan pályát választ, amely sokat ígér. A programtervező hallgatók mintegy fele azonban diploma megszerzése nélkül hagyja el az intézményt. Mi állhat e korai kilépés hátterében? Milyen tényezők befolyásolják azt a hallgatót, aki marad? Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Informatikai Karán tapasztalt lemorzsolódás csökkentésére a kar által létrehozott pszichológusi team széleskörű szolgáltatási bázist épített, többek között csoportos tanácsadást szervezett. Az alapozó egyetemi és tanulásmódszertani kurzus széleskörűen foglalkozik a speciális csoport generációs nehézségeivel: hogyan hat a halogatás, az informatikai eszközökhöz való szoros kötődés a hosszú távú célok mellett való elköteleződésre vagy a hallgatói identitás formálódására. A 2016 őszétől tantervi óraként megvalósuló programon minden elsős hallgató részt vett. A tanulmány bemutatja a lemorzsolódás megelőzése céljából megvalósuló program elemeit és fejlődését. Kulcsszavak: egyetemi lemorzsolódás, halogatás, csoportos tanácsadás