Az önkontroll jelensége magatartás-gazdaságtani és pszichológiai perspektívából / Lippai László Lajos
Bibliogr.: p. 74-75. - Abstr. hun., eng.
In: Pszichológia. - ISSN 0230-0508. - 2010. 30. évf. 1. sz., p. 59-75.
A fogyasztói önkontroll jelensége a közgazdaságtan és a pszichológia határterületére pozícionálható. Napjainkban ez a kutatási téma a közgazdaságtanban, főként a magatartás-gazdaságtanban hangsúlyosabb. A magatartás-gazdaságtan szemszögéből a fogyasztói önkontroll hiánya az intertemporális fogyasztói döntések "racionális" kimenetéhez képest tapasztalt anomáliák egyik lehetséges magyarázó elve lehet. Ezek az anomáliák legtöbbször a "fogyasztói rövidlátásban" és a "halogatásban" nyilvánulnak meg. Habár e jelenségek közgazdaságtani modellezéséhez, számos esetben explicit módon is, felhasználnak pszichológiai eredményeket, a két tudomány közötti kooperáció még közel sem teljes. Pedig a fenti jelenségek tudományos igényű vizsgálata a pszichológiában is megjelenik, igaz, kontextusában és célkitűzéseiben gyakran igen eltérő módon. Tanulmányunkban bemutatjuk a fogyasztói önkontroll néhány fontosabb magatartás-gazdaságtani modelljét, illetve azok gazdaságtani és pszichológiai hátterét. Bemutatjuk továbbá az önkontroll jelenségének néhány pszichológiai jellegű interpretációját, még abban az esetben is, ha azok nem mindig elemzik explicit módon az önkontroll szerepét a gazdasági kontextusban születő döntésekben. Egyik tudományterületen sem lehetett teljes körű áttekintést végeznünk. Már csak azért sem, mert az önkontrollnak - sem a közgazdaságtanban, sem a pszichológiában - nincs olyan modellje, melyet minden kutató egyöntetűen elfogadhatónak tartana. Mégis, elemzésünk módot ad néhány olyan következtetés megfogalmazására, amely a két tudomány együttműködését e téren is erősítheti.