Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=140724
MOB:2020/1
Szerzők:Dinyáné Szabó Mariann; Pusztai Gabriella; Szemerszki Marianna
Tárgyszavak:HALLGATÓK; TANULÁS; TELJESÍTMÉNY; KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK
Folyóirat:Orvosi Hetilap - 2020. 161. évf. 4. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/650/650-overview.xml ]


  A tanulás sikerességének vizsgálata egészségügyi tanulmányokat folytató elsőéves hallgatók körében / Dinyáné Szabó Mariann, Pusztai Gabriella, Szemerszki Marianna
  Bibliogr.: p. 149-150. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2020.31616
  In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2020. 161. évf. 4. sz., p. 139-150. : ill.


Bevezetés: Az elsőéves hallgatók tanulmányi sikerességét - a preegyetemi tapasztalatokat is figyelembe véve - előre jelző összetevőket, jellemzőket találhatunk mind egyéni, mind infrastrukturális szinten, melyek mérhetők és felhasználhatók a tanulmányi eredményesség növeléséhez, és hozzájárulnak a hallgatói mentális egészség fenntartásához. Célkitűzés: Orvosi, fogorvosi, gyógyszerészi és egészégügyi szervezői tanulmányokat kezdő hallgatók körében, tanulmányi sikerességet előjelző jellemzők felkutatása. Módszer: A Semmelweis Egyetem elsőéves hallgatói (n = 550) körében kérdőíves adatgyűjtéssel kapott adatbázis elemzése. Logisztikus regresszióval határoztuk meg a hallgatói eredményességet befolyásoló szignifikáns magyarázó változókat. Eredmények: Elkülönültek a különböző karok és presztízscsatornák eredményességet elősegítő tényezői és a hallgatói szükségletek, amelyek teljesülése egyben a hallgatói mentális egészség fenntartását is szolgálja. Két csoportot definiáltunk: (i) kartól független tényezők (például perzisztenciaérték, vallásos hit, WHO-jóllétérték, a sport fontossága, bizalom), (ii) karra jellemző tényezők (például ÁOK, FOK: szülői hatás a tanulásra, GYTK: a kapcsolatok fontossága nagy, EKK: a szülői végzettség meghatározó). Következtetés: A hallgatói élet megkezdésekor mérésekkel felszínre kerülhetnek olyan tényezők, amelyek ismerete elősegítheti a későbbi sikeres tanulmányokat, megelőzve a lemorzsolódást. A tanulmányok alatt ezek a jellemzők folyamatosan monitorozhatók, így a hallgatói sikeresség érdekében a szükséges beavatkozások megtörténhetnek.  Kulcsszavak: tanulmányi sikeresség, társadalmi tőke, professzionalizáció, perzisztencia, jóllét, környezeti infrastruktúra