Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=95919
MOB:2011/1-2
Szerzők:Szatmári Ákos; Grósz Andor; Helfferich Frigyes
Tárgyszavak:KATONAI ORVOSTAN; REPÜLÉSEGÉSZSÉGÜGY; ZAJ
Folyóirat:Honvédorvos - 2010. 62. évf. 1-2. sz.
[https://www.mhek.hu/honvedorvos-katonaorvosi-szakfolyoirat.html]


  Zaj szintmérések magyar lajstromozású utas- és teherszállító repülőgépeken / Szatmári Ákos, Grósz Andor, Helfferich Frigyes
  Bibliogr.: p. 28 - Abstr. hun., eng.
  In: Honvédorvos. - ISSN 0133-879X. - 2010. 62. évf. 1-2. sz., p. 19-29. : ill.


Magyarországon számos repülőgép áll szolgálatban, amelyek között idősebb és újabb típusok egyaránt találhatóak. Ezekben - az eltérő korok eltérő igényeinek megfelelően - a zajvédelem mértéke nem szükségszerűen egyforma. A tanulmány megírásával célunk az volt, hogy kiderítsük, mekkora zaj uralkodik néhány, hazánkban jelenleg vagy a közelmúltban szolgálatban álló merevszárnyú polgári és katonai repülőgéptípus fedélzetén, illetve annak megállapítása, hogy e repülőgépek megfelelnek-e az aktuálisan érvényes zajvédelmi előírásoknak. A cikkben szereplő mérések idején érvényes biztonsági rendszabályok miatt a polgári gépeken a CEL-593 C1T típusú zajmérő műszert, a katonai szállítógépen pedig a Brüel & Kjaer által gyártott Modular Precision Sound Analyser 2260 típust alkalmaztuk. A méréseket a felszállás, az útvonalrepülés és (ha lehetőség nyílt rá) a leszállás folyamán végeztük. A polgári repülőgéptípusok közül a Boeing B-737, a Bombardier CRJ-200 és a Fokker-70 esetében a mért átlagos zajszint 85 dB(A) alatt maradt, míg az Let L-410-es és a katonai Antonov An-26-os esetében ez az érték 85 dB(A) felett volt. Az eredmények alapján kijelenthető, hogy a B-737, CRJ-200, Fokker-70 típusú repülőgépeknél nem valószínű zajártalom kialakulásának lehetősége, míg az L-410 és An-26 esetében igen. Ismertetjük a szükséges ellenintézkedéseket is.