Van-e helye a pszichoanalitikus kompetencia kutatásának? : egy próbavizsgálat tapasztalataiból / Szőnyi Gábor, Filet, Bien
Bibliogr.: p. 177. - Abstr. hun., eng.
In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2007. 16. évf. 3. sz., p. 170-177. : ill.
Az Európai Pszichoanalitikus Föderáció képzési munkacsoportjának egyik projektjeként a szerzők próbavizsgálatuk eredményeiről számolnak be, amit kompetencialista segítségével végeztek. 211 visszakapott kérdőív alapján azt értékelték, hogy a vizsgált szakemberek - nemzetközi konferenciákon résztvevő analitikusok, kandidátusok, illetve pszichoterapeuták - mennyire tartják a) fontosnak; b) specifikusnak a listában szereplő kompetenciákat. Bemutatják a kutatás hátterét és a kompetenciakutatás néhány nehézségét. Eredményeikből kiemelhető, hogy jól értelmezhető adatokhoz lehet jutni a kérdőív segítségével. Így megmutatkozik, hogy külső szemmel inkább az elméleti ismeretek, míg a gyakorló analitikus szerint az analitikus beállítódáshoz tartozó kompetenciák viszonylag hangsúlyosabbak. Bár a válaszolók egyik felsorolt kompetenciát sem tartották kifejezetten a pszichoanalízisre specifikusnak, kirajzolódott egy kompetencia-együttállás, ami analitikus hangsúlyú. Az már az eredmények bemutatását követő viták során vált világossá, hogy a független gondolkodás fenntartása csoporthelyzetben" tételjogosan került a listára, s egyébként hangsúlyt nem kapó fontos analitikus kompetenciát takarhat. A vizsgálat egy komplex kutatás első fázisát képezte. A most induló második fázisban a szerzők össze kívánják kapcsolni a kompetencia-kutatást a munkacsoport többi projektjével, így elsősorban a három képzési modell vizsgálatával.