Középiskolás fiatalok fogamzásgátlással, a szexuális úton terjedő fertőzésekkel kapcsolatos tudása a felvilágosítás és a szülői kapcsolat minőségének vonatkozásában vizsgálva / Kiss Réka Sára, Karácsony Ilona
Bibliogr.: p. 26-27. - Abstr. hun., eng.
In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2024. 15. évf. 1-2. sz., p. 17-27. : ill.
Bevezetés, célkitűzés: Kutatásunk célja volt, hogy felmérjük a 15-19 éves serdülők fogamzásgátlással, szexuális úton terjedő fertőzésekkel kapcsolatos ismereteit, illetve ezt hogyan befolyásolja a szülői kapcsolat minősége. Felmértük a szexuális felvilágosítás mértékét és azzal való elégedettséget is. Anyag és módszer: Kvantitatív keresztmetszeti kutatásunk kérdőíve online felületen, a serdülők által használt közösségi oldalakon került megosztásra. A saját szerkesztésű kérdőív összesen 38 kérdésből állt. Célcsoportunk a 15-19 éves serdülők voltak, akik köznevelési intézmény nappali tagozatos tanulói voltak (n=163), akiket egyszeri, nem véletlenszerű kényelmi mintavétellel választottunk be. Az adatok elemzéséhez leíró statisztikai módszereket használtunk. A változók közti kapcsolat értelmezésére Khí-négyzet-próbát, T-próbát, ANOVA-t és korrelációszámítást alkalmaztunk (p<0,05) Microsoft Excel 2013-as verziója segítségével. Eredmények: A diákok átlagosan 4,45 féle fogamzásgátlási módszert ismertek. Azon diákok, akik szexuálisan aktívak voltak, ők több fogamzásgátló módszert ismertek (p<0,05). A fogamzásgátlási módszer kiválasztását befolyásoló faktorok között: a kapcsolat tartóssága, a szülői ajánlás, a módszer megbízhatósága, az egyszerű alkalmazás és a könnyű beszerzés az életkor növekedésével fontosabb tényezővé vált (p<0,05). A szülővel való harmonikus kapcsolat esetén a gyermekek sokkal inkább mernek segítséget kérni a szüleiktől a fogamzásgátlás során felmerülő problémákkal kapcsolatban (p<0,05). A megkérdezettek 67,48%-a a szüleitől, míg 84,66%-a az iskolai keretek között is részesült szexuális felvilágosításban. A szélesebb körű szexuális felvilágosítás nem eredményezte a partnerre való nagyobb mértékű odafigyelést a szexuális úton terjedő fertőzések esetén (p> 0,05). Következtetés: A diákok fogamzásgátló módszerekkel kapcsolatos ismereteit kielégítőnek találtuk. A harmonikus szülő-gyermek kapcsolat esetén a diákok bátrabban mernek beszélni szüleikkel. Véleményünk szerint az iskolai felvilágosítás alatt jóval nagyobb hangsúlyt kellene fordítani a nemi betegségekkel kapcsolatos ismeretek átadására. Kulcsszavak: fogamzásgátlás, szexuális úton terjedő betegségek, felvilágosítás, szülői kapcsolat