Klinikai oktatás a koronavírus járvány időszakában a Pécsi Tudományegyetemen / Tóth Kálmán, Czopf László, Szabó Imre
Abstr. hun., eng.
In: Orvosképzés. - ISSN 0030-6037. - 2021. 96. évf. 2. sz., p. 295-300. : ill.
A járvány hazai terjedésekor a Pécsi Tudományegyetem vezetése március elején kénytelen volt a hagyományos módon folyó egyetemi oktatást internetes eszközökkel végzett távolsági oktatásra állítani. Annak érdekében, hogy a szemeszter befejezhető legyen, illetve a szigorló hallgatók jelentős késés nélkül diplomát kaphassanak, az I. sz. Belgyógyászati Klinikán többféle módszert alkalmaztunk. A távolsági, online oktatás során a tanórákat az eredeti órarendnek megfelelő időpontban és időkeretben, a Microsoft Teams szoftver segítségével tartottuk meg. A klinika 11 kötelező tantárgyának gyakorlati oktatása során a hallgatói csoportokat az online órák igényének megfelelően szerveztük át. A betegágy melletti készségfejlesztést nyújtó választható tantárgyak oktatása szintén online szemináriumok, esetismertetések elemzése formájában valósult meg a félév további részében. A szóbeli vizsgáztatás a Teams programon keresztül, online módon, videokonferencia technikával történt. Az online írásbeli vizsgák lebonyolítására a Neptun-Unipoll rendszert használtuk. A szigorlatok során a betegágy melletti gyakorlati vizsgáztatást helyettesítve a hallgatók betegvizsgálathoz kapcsolódó gyakorlatias kérdéseket, a betegségek inspekciós jeleiről készült fényképeket, EKG görbéket, vizsgálati regisztrátumokat, diagnosztikus képeket kaptak, melyeket elemezniük kellett. A 2019/20-as tanév II. félévre a szakorvosképzés és továbbképzés keretében tervezett, jelenlétet igénylő posztgraduális oktatások jelentős részét elhalasztották a szervezők, sikerült azonban online formában megtartani a négy hetes belgyógyászati szakvizsga előkészítő tanfolyamot és az EKG tanfolyamot. Összefoglalva elmondható, hogy a pandémia okozta kényszerhelyzetben alkalmazott távolsági oktatás súlyos korlátokat jelentett, de olyan lehetőségeket is megnyitott, amelyek a jövőben továbbfejlesztve bővíthetik az orvosképzés módszertanát, javíthatják és kiegészíthetik kommunikációját. Kulcsszavak: on-line oktatás, pandémia, COVID-19, graduális oktatás