A mindennapi testnevelés egészségfejlesztési kritériumai: megvalósításuk jelen helyzete / Somhegyi Annamária
Bibliogr.: p. 233-234. - Abstr. hun., eng. - A cikk eredeti megjelenése: Népegészségügy 2014. 92. évf. 1. sz.
In: Népegészségügy. - ISSN 0369-3805. - 2021. 98. évf. 1. sz., p. 228-234.
A mozgásszegény életmód okozta nem-fertőző krónikus betegségek jelentős, és növekvő egészség-veszteséget és korai halálozást eredményeznek, emiatt egyre sürgetőbb különösen a gyermekek és fiatalok körében az egészségfejlesztő testmozgás fokozása. Ennek leghatékonyabb módja a mindennapi iskolai testnevelés és sport, melyet az idevágó WHO ajánlások és EU dokumentumok is szorgalmaznak. A WHO "A táplálkozás, testmozgás és az egészség globális stratégiája" című dokumentumban a 49. §. így fogalmaz: "Az iskolákat arra ösztönzik, hogy naponta legyen testnevelés". A magyar köznevelési törvény a mindennapi testnevelést kötelezővé tette hazánkban, s fokozatos bevezetése megkezdődött a 2012/13as tanévben. A várt egészséghatások érdekében a mindennapi testnevelésnek számos egészségfejlesztési kritériumnak kell megfelelnie. Ezek megvalósításának jelen helyzetét mutatja be a szerző, s a tapasztalható akadályokra, azok leküzdésére hívja fel a figyelmet. Kulcsszavak: mindennapi testnevelés, köznevelési törvény, egészségfejlesztési kritériumok, tornatermen kívüli hatékony testnevelés