A strukturált diabetesedukáció hatékonysága az alapellátásban / Pozsár Hajnalka, Pozsár Csaba
Bibliogr.: p. 315-316. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.24121/dh.2021.19
In: Diabetologia Hungarica. - ISSN 1217-372X, eISSN 2560-0168. - 2021. 29. évf. 5. sz., p. 309-316.
A diabetesgondozás jelentős kihívást jelent az alapellátás számára az egyre növekvő betegszám, a súlyos szövődmények és ellátásuk nagy költsége miatt. Ahhoz, hogy a diabeteses betegek kontrollálni tudják betegségüket és megakadályozzák a szövődmények kialakulását, aktívan részt kell venniük a kezelésben, önmenedzselésben. Az ehhez szükséges tudást és készségeket a strukturált betegedukáció keretein belül szerezhetik meg. A strukturált edukáció jelentősen növeli a betegek ismereti szintjét, ezáltal az önmenedzselési szintet is, így hozzájárul az optimális glykaemia, artériás vérnyomás és vérzsírszint eléréshez, a testsúly csökkenéséhez, megelőzve a kardiovaszkuláris szövődményeket, javítva az életminőséget. A jelen tanulmány összefoglalja a strukturált edukáció legismertebb vizsgálatait, bemutatja költséghatékonyságát és az egészségre gyakorolt hatását, ezáltal rávilágít, milyen fontos lenne minden beteg számára biztosítani a megfelelő oktatást a sikeres kezelés és önmenedzselés megvalósítása céljából. Kulcsszavak: cukorbetegség, strukturált edukáció, alapellátás, költséghatékonyság, hatékonyság