Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=154058
MOB:2020/1
Szerzők:Van Asschené Nagy Adrienne Zsófia
Tárgyszavak:EGÉSZSÉGNEVELÉS; PREVENCIÓ; VAKCINÁCIÓ; SERDÜLŐKOR; ISKOLAEGÉSZSÉGÜGY
Folyóirat:Egészségfejlesztés - 2020. 61. évf. 1. sz.
[https://ojs.mtak.hu/index.php/egfejl/index]


  Possibility of expanding the protective effect of immunization and facilitating the assent to vaccination = Lehetőség az immunizálás védőhatásának növelésére és az oltás elfogadásának motiválására / Nagy Van Asschené Adrienne Zsófia
  Bibliogr.: p. 35. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v61i1.544
  In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2020. 61. évf. 1. sz., p. 27-35. : ill.


Bevezetés: Magyarországon a Hepatitis B elleni védőoltást iskolai kötelező kampányoltás keretében 7. osztályos tanulóknak (12-13 éves kor) adják az iskolaorvosok. Ebben a próbakutatásban a páciensközpontú kommunikáció legjobb gyakorlatát követve olyan programot szerveztünk, melyen az iskolaorvos az oltás előtt egy interaktív beszélgetésre találkozott az osztállyal. A program céljai voltak, hogy minimalizálja a tanulók lehetséges félelmét az oltással kapcsolatban, hogy megnyerje az ő tudatos beleegyezésüket az oltáshoz, hogy bevonja a fiatalokat a betegségmeglőzésbe, és hogy kiterjessze az immunizáció védő hatását az egészségnevelés módszere által. Indirekt célok voltak, hogy elősegítse a felelős egészség-magatartást és javítsa a jövőbeni oltás-elfogadást. A Hepatitis B oltáshoz kötődően a program fókusza a máj és általában az egészség védelme volt. A diákok aktív részvételével és a kérdések összefüggő láncolatával a program az egészségvédelem számos területét érintette. Módszer: A cikkben leírt program eredményességének vizsgálatára kérdőíves felmérést használtam. Eredmények: A kérdőíves felmérésben való részvétel 8, 20 és 32 hónappal a program után 85%, 65% illetve 30% volt, ami azt mutatja, hogy sikerült felkelteni a diákok figyelmét. Arra a kérdésre, hogy hogyan befolyásolta a program az oltáshoz való hozzáállásukat, a válaszok 63%-ban pozitív hatást mutattak, 33% tagadta, hogy változott volna a hozzáállása, 4%-nak további kérdései maradtak, vagy így is stressznek élték meg az oltást. Következtetések: A 7. osztályosok Hepatitis B elleni kampányoltása során az iskola hatékony környezetet teremt az iskolaorvossal való interaktív kommunikációra; a Hepatitis B elleni védőoltás egyedülálló kiindulópontot nyújt az egészségneveléshez. A próbakutatás bebizonyította, hogy a program felkeltette a diákok érdeklődését az egészségmegőrzés témájával kapcsolatban maradandó emléket hagyva, és elősegítette a védőoltáshoz való tudatos beleegyezésüket. Azt is igazolta azonban, hogy a serdülők sokszor stresszként élik meg a védőoltást és kérdéseik vannak ezzel kapcsolatban. Nyomatékosítja továbbá olyan programok szükségességét, amelyek ezt a stresszt csökkentik, és a felmerülő kérdéseket megválaszolják. Utóbbi fontos tényező lehet a jövőbeni oltásellenesség megelőzésében és az oltási hajlandóság javításában.  Kulcsszavak: egészségnevelés, elsődleges megelőzés, oltási hajlandóság, serdülő, iskolaegészségügy