Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=148770
MOB:2021/2
Szerzők:Gács Boróka; Kovács Petra; Birkás Béla; Füzesi Zsuzsanna
Tárgyszavak:KORONAVÍRUS; SARS-COV-2; PANDEMIA; EGÉSZSÉGÜGY; KOMMUNIKÁCIÓ; EMPÁTIA
Folyóirat:Orvosi Hetilap - 2021. 162. évf. 23. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/650/650-overview.xml ]


  A bizalom és az empatikus kommunikáció szerepe és eszközei az egészségügyben a COVID-19-járvány idején / Gács Boróka [et al.]
  Bibliogr.: p. 903-904. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/650.2021.32233
  In: Orvosi Hetilap. - ISSN 0030-6002, eISSN 1788-6120. - 2021. 162. évf. 23. sz., p. 897-904. : ill.


A járvánnyal szembeni védekezés során mindennapossá vált a maszkhasználat, amely jelentős kihívást jelent a hétköznapi kommunikációs helyzetekben. Az egészségügy bizonyos területein korábban is jelen volt ez a probléma, azonban a most általános érvényű, folyamatos maszkviselés és védőruha-használat szimbolikus és gyakorlati értelemben is akadályként jelenik meg az orvos és a páciens között, ami több szinten nehezíti a hatékony kapcsolatteremtést és kommunikációt. Ezért szükségessé vált olyan egységes kommunikációs protokollok kidolgozása, amelyek segítik a bizalmi kapcsolat kiépítését az egészségügyben úgy, hogy az ellátók érzelmi elérhetősége és a biztonságos fizikai távolságtartás egyszerre valósuljon meg. Tanulmányunk célja, hogy a kurrens szakirodalom áttekintése révén összefoglaljuk a maszkviselés és a védőruha-használat hatásait az orvos-beteg kommunikációra és a kapcsolatban megjelenő bizalomra és empátiás folyamatokra, valamint fel kívánjuk hívni a figyelmet az egészségügyi személyzetet érő hatásokra is. Célunk továbbá, hogy a hazai és nemzetközi tapasztalatokat figyelembe véve olyan ajánlásokat fogalmazzunk meg, melyek segítségével javítható az egészségügyi dolgozók kommunikációja, azon keresztül pedig az ellátás legfontosabb szereplőinek, a betegeknek és az ellátóknak az elégedettsége a kapcsolattal.  Kulcsszavak: maszk, kommunikáció, empátia, bizalom