Pozitív családtervezéssel kapcsolatos ismeretek / Phór Kitti [et al.]
Bibliogr.: p. 27-28. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v60i2.432
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2019. 60. évf. 2. sz., p. 18-28. : ill.
Bevezetés: Jelen vizsgálat célja a 14-18 éves fiatalok ismereteinek, információforrásainak, jövőképének vizsgálata a családtervezés területén belül. Módszertan: A kvantitatív, keresztmetszeti kutatást egy veszprémi és egy tapolcai középiskolában végeztük 2017-ben. Nem véletlenszerű, kényelmi mintavétel során nappali rendszerű középfokú oktatásban tanuló diákok (n=182) töltötték ki a saját szerkesztésű kérdőívet. Az adatok elemzéséhez a leíró statisztika mellett két változó összefüggéseinek megállapítására khí-négyzet próbát alkalmaztunk (p<0,05). Eredmények: A megkérdezettek nembeli megoszlása közel azonos, több, mint felük legalább két gyermeket tervez. Családtervezéssel kapcsolatos ismerethez több forrásból jutottak a fiatalok, a családtól a tanulók mintegy 80%-a, az iskolától és a barátoktól a diákok fele-fele; a barátoktól származó információk megbízhatóságának megítélése elenyésző (4,49%), a család és az iskola hitelességével szemben. A diákok 88,33%-a vett részt középiskolában szexedukációs előadáson. A közvetített családtervezési ismeretek tartalmi részét sem a szakember szakterülete, sem a diákok neme nem befolyásolta (p>0,05). A témával kapcsolatos tudásszint szociodemográfiai faktoroktól független (p>0,05), de a lányok főként a formális csatornán közvetített információkat részesítik előnyben (p<0,05). Következtetések: A fiatalok családtervezési információi elsősorban a fogamzásgátlásra vonatkoztak, ezért a pozitív családtervezési ismertek bővítése szociodemográfiai faktoroktól függetlenül szükséges a formális mellett az informális csatornák használatával is. Kulcsszavak: szexedukáció; szakemberek szerepe; pozitív családtervezés