Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=121494
MOB:2016/3
Szerzők:Fekete Mónika; Pénzes Melinda; Balázs Péter
Tárgyszavak:DOHÁNYZÁS; ISKOLAEGÉSZSÉGÜGY; PREVENCIÓ; STATISZTIKA
Folyóirat:Egészségtudomány - 2016. 60. évf. 2. sz.
[https://egeszsegtudomany.higienikus.hu/]


  Iskolai dohányzás-prevenciós programok jellegzetességei / Fekete Mónika, Pénzes Melinda, Balázs Péter
  Bibliogr.: p. 68-69. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészségtudomány. - ISSN 0013-2268. - 2016. 60. évf. 2. sz., p. 55-69. : ill.


Az iskolai dohányzás-prevenciós programok szerves részét képezik a dohányzás visszaszorítását célzó szerteágazó tevékenységeknek. Hazai vonatkozásban, az iskolákban ténylegesen zajló dohányzás-prevenció gyakoriságáról, kivitelezésük módjáról, tartalmáról illetve korlátairól kevés tájékoztatás áll rendelkezésre. Vizsgálatunk célja magyar nagyvárosokban az iskolai dohányzás-megelőzési foglalkozások jellegzetességeinek feltárása a nevelési-oktatási intézmény alkalmazottainak szemszögéből. Keresztmetszeti kérdőíves vizsgálatunkat 2012-ben a fővárosban és öt nagyváros általános illetve középiskoláiban (N=57) intézményenként egy, annak dohányzás-prevenciós tevékenységét ismerő alkalmazottja töltötte ki. Az adatokat leíró statisztikai próbákkal elemeztük. A dohányzás-prevenciós foglalkozások tanévenkénti legmagasabb átlagos óraszáma (M=3,03; SD=2,02) a 8. osztályosok körében fordult elő. A foglalkozásokat túlnyomórészt az iskola pedagógusai vezették (96,5%), közel kétharmad arányban tantermi előadás keretében. A foglalkozásvezetők - a tanulók mérsékelt (66,1%) érdeklődése mellett - az aktív- illetve passzív dohányzás hosszú- és rövidtávú egészségkárosító hatásait mutatták be. Az iskolák legjelentősebb korlátként az idő, a pénz és az oktatási segédletek hiányát jelezték. Az intézmények egynegyed-egynegyed arányban a dohányzás-prevenciót nem tették kötelezővé vagy nem kezelték kiemelten, illetve pedagógusaiknak vagy más munkatársaiknak nem biztosítottak megfelelő képzést a dohányzás-prevenció iskolai oktatására. Vizsgálatunk alapján az iskolai dohányzás-prevenció jövőbeni hatásosságát, kivitelezését és tartalmi elemeit egyaránt szükséges lenne átgondolni, mivel azok csak részben vannak összhangban a hazai és nemzetközi ajánlásokkal.