Egészségügyi főiskolai hallgatók egészségfelfogás-változásának vizsgálata / Németh Anikó, Lobánov-Budai Éva, Bársonyné Kis Klára
Bibliogr.: p. 31. - Abstr. hun., eng.
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2014. 55. évf. 4. sz., p. 22-31. : ill.
Az egészség fogalma az évszázadok folyamán sok változáson ment keresztül, így számtalan megfogalmazása létezik. Az egészségügyben dolgozók számára kiemelt jelentőségű az egészség fogalmának legszéleskörűbb ismerete. Vizsgálatunk célja ezért az volt, hogy feltérképezzük a leendő ápolók, gyógytornászok és védőnők egészségről alkotott felfogását az Egészségpedagógia és Egészségfejlesztés tantárgyak hallgatásának megkezdése előtt, majd a kurzusok befejezése után. A vizsgálat módszere a rajzoltatás, majd az azt követő megbeszélés volt. 193 fő másodéves, nappali tagozatos hallgató 75-75 darab rajzot készített 2013 szeptemberében és 2014 májusában. Az eredmények birtokában elmondható, hogy mindkét felmérés idején az ápoló-hallgatók egészség-felfogása a legrészletgazdagabb, ugyanis ők ábrázolták a laikus egészségfelfogás legtöbb dimenzióját, valamint a legtöbb rajzelemet is. Mindkét időpontban a testi, a szociális és az érzelmi dimenziók a leghangsúlyosabbak, de a második felmérés idején a mentális dimenzió megjelenési gyakorisága több, mint kétszeresére nőtt. Ezen dimenziók mellett a környezetábrázolás továbbra is nagy jelentőséggel bírt. Összességében megállapíthatjuk, hogy a vizsgált hallgatók egészségfelfogása túlnyomórészt a bio-pszicho-szociális szemléletet tükrözi, viszont a kurzusokon való részvétel után rajzaik részletgazdagabbá váltak, több dimenziót és rajzelemet jelenítettek meg, mely bizonyítja a tantárgyak hatékonyságát. Az egészség fogalmának tágabb értelmezése által a hallgatók nagy valószínűséggel képesek lesznek munkájuk során a holisztikus szemléletű betegellátásra is.