Egészségügyi főiskolai hallgatók egészségfelfogásának vizsgálata / Németh Anikó, Bársonyné Kis Klára, Lobánov-Budai Éva
Bibliogr.: p. 35. - Abstr. hun., eng.
In: Egészségfejlesztés. - ISSN 1786-2434, eISSN 2498-6666. - 2014. 55. évf. 1-2. sz., p. 28-35. : ill.
Az egészség fogalmának számtalan meghatározása létezik. Az egészségfejlesztés az egészségügyben dolgozók munkájának kulcselemét képezi, ezért különösen fontos, hogy hogyan vélekednek az egészségről. Vizsgálatunk célja ezért az volt, hogy feltérképezzük a leendő ápolók, gyógytornászok, képi diagnoszták és védőnők egészségről alkotott felfogását, melyet rajzban jelenítettek meg. 193 fő másodéves, nappali tagozatos hallgató összesen 82 darab rajzot készített. Az eredmények birtokában elmondható, hogy az ápoló-, majd a gyógytornász-hallgatók egészségfelfogása a legrészletgazdagabb, ők ábrázolták a laikus egészségfelfogás legtöbb dimenzióját: a leghangsúlyosabbak a fizikai (95,1%), a szociális (89%) és az érzelmi (87,8%) dimenziók. Ezen dimenziók mellett a környezetábrázolás is nagy jelentőséggel bírt, tehát az egészség fontos összetevőjének tekinthető a tiszta, friss levegőn való tartózkodás. Összességében megállapíthatjuk, hogy a vizsgált hallgatók egészség-felfogása túlnyomórészt bio-pszicho-szociális szemléletet tükröz. Terveink között szerepel a vizsgálat ismételt elvégzése a tanév végén, mellyel képet kaphatunk arról, hogy az Egészségpedagógia, egészségfejlesztés szemináriumok bővítették-e a leendő egészségügyi dolgozók egészségről alkotott felfogását.