Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=111000
MOB:2014/1
Szerzők:Radnai Balázs; Bánfai Bálint; Betlehem József
Tárgyszavak:SÜRGŐSSÉGI ÜGYELET, KÓRHÁZI; MENTŐK
Folyóirat:Egészség-akadémia - 2013. 4. évf. 2. sz.
[https://etk.pte.hu/oktatas_aloldalak/egeszseg-akademia-folyoirat]


  A mentőellátás és a kórházi sürgősségi ellátás értéklánc alapú elemzése / Radnai Balázs, Bánfai Bálint, Betlehem József
  Bibliogr.: p. 134. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2013. 4. évf. 2. sz., p. 126-134. : ill.


Bevezetés: A gyorsan meghozandó döntési helyzetekkel terhelt sürgősségi ellátás során is hangsúlyos szerephez jut a betegek elvárásainak történő megfeleléssel megvalósuló minőségi betegellátás biztosítása. Célkitűzés: tanulmányunkban kísérletet teszünk a betegek elvárásait alapul vevő, a hazai sürgősségi ellátás helyszíni és kórházi szegmensének elemzésére. Módszer: az elemzéshez a Porter által javasolt értéklánc modellt dolgoztuk át, majd a sürgősségi ellátás egyes mozzanatait végigvezetve rajta, beazonosítjuk az ellátásban tapasztalható esetleges elégtelenségeket. Eredmények: a modellben megjelenő támogató tevékenységek hiányosságai mellett az elsődleges tevékenységek többsége a betegek elvárásának, valamint a szakma szabályainak megfelelően zajlik. Emellett azonban beazonosíthatóak azok a jelenségek, melyek során az ellátó félreérti vagy félreértelmezi a fogyasztói igényeket, minek következtében az elvárással éppen ellentétes tevékenységet kifejtve csökkenti a fogyasztói elégedettséget, az ellátás hatékonyságát, a gyógyulás idejét. Az elsődleges tevékenységek elégtelenségei nagyrészt az időhiányra, a túlterheltségre vezethetők vissza, ugyanakkor nem csupán az ellátókon kívülálló folyamatok következményei. A fogyasztói igények és elvárások alapján értékteremtő, az igénybevevők számára értéktöbbletet nyújtó tevékenységeket rendszerbe foglaló értéklánc alapú elemzés éppen azon folyamatokra segít rávilágítani, melyek - egyrészt rendszerszintű, másrészt szolgáltató-szintű átalakítással javítva - növelni képesek az igénybevevői elégedettséget, így végső eredményként javítja a gyógyító tevékenység hatékonyságát ellátási és finanszírozási téren egyaránt.