Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=106522
MOB:2013/2
Szerzők:Marton-Simora József; Falk Dóra; Nagy Gábor; Deutsch Krisztina; Betlehem József
Tárgyszavak:ELSŐSEGÉLY; OKTATÁS
Folyóirat:Egészség-akadémia - 2010. 1. évf. 1. sz.
[https://etk.pte.hu/oktatas_aloldalak/egeszseg-akademia-folyoirat]


  A helyszín szimulációjának minősége az elsősegélynyújtás gyakorlati oktatásában  / Marton-Simora József [et al.]
  Bibliogr.: p. 72-73. - Abstr. hun., eng.
  In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2010. 1. évf. 1. sz., p. 67-73. : ill.


Az egészségügyi szimuláció az elmúlt években egyre nagyobb teret nyer nem csak az orvos, hanem más egészségügyben dolgozó szakemberek képzésében komplex, nehezen megvalósítható tevékenységek gyakorlásában. Célunk megvizsgálni, hogy a valamennyi egészségügyi dolgozó számára alapvető fontosságú elsősegélynyújtás keretében az alapszintű újraélesztés (BLS) részfeladatainak és folyamatának elsajátításában a valósághű szimulációnak milyen jelentősége van a hallgatók körében. Keresztmetszeti vizsgálatunk keretében 170 fő hallgató került bevonásra a képzési programba. A 10 csoport közül 5 kísérleti és 5 kontroll csoport került random módon létrehozásra. A kontrollcsoportban hagyományos módon, míg a kísérleti csoportban a szimulációs lehetőség valósághű kihasználásával került a képzés megvalósításra. A képzés mindkét esetben azonos elméleti és gyakorlati óraszámot tartalmazott (14-14 óra). A teljesítmények mérésére standardizált mérőeszközt használtunk 10 pontos skálával. Az adatok rögzítése és elemzése SPSS 13.0 szoftver segítségével történt. Az elemzéshez khi-négyzet próbát használtunk. A szignifikancia szintet 0,05-ben határoztuk meg. A BLS eredményei, egy segítségnyújtási feladat és feed-back alapján kerültek az eredmények értékelésre. Azok a hallgatók, akik számára magasabb valósághűségű gyakorlási lehetőséget biztosítottunk az órákon, nem értek el összességében jobb eredményt a vizsgán, mint azok, akik speciális szimulációs formák nélkül tanultak. Ugyanakkor a BLS gyakorlati feladat megoldása során az esetcsoport tagjai nagyobb arányban hajtották végre korrekt módon részfeladatokat pl.: légzés vizsgálat.