"Zajfigyelő": A pszichoanalízis verbális és nonverbális jelentésalkotásának fejlődéselméleti megközelítése / Alexandra Harrison, Ed Tronick
Bibliogr.: p. 99-100. - Abstr. hun., eng.
In: Pszichoterápia. - ISSN 1216-6170. - 2023. 32. évf. 2. sz., p. 88-100.
Tanulmányunk egy fejlődéselmélet hozzájárulását mutatja be a "beszélgetőkúra" pszichoanalitikus fogalmához. A bemutatott fejlődéselmélet neve a "tudatosság diádikus kiterjesztésének modellje" (Tronick 2007). A modell a nemlineáris rendszerelmélet nyomvonalait követi. A "többjelentésű csomagok" fogalmát vezetjük be, ami alatt a diádikus kommunikációban történő jelentésalkotás sokféle, egyszerre zajló folyamatát értjük. Az elméleti értekezés elsősorban a gyermekanalízisre koncentrál. Megállapításainkat egy ötéves fiú analízise első ülésének videófelvételeken alapuló leírásával illusztráljuk. Végül a megállapítások felnőttanalízisekre vonatkozó relevanciáját mutatjuk be. Kulcsszavak: fejlődéselmélet, pszichoanalízis, többjelentésű csomag, rendszerelmélet, gyerekterápia