Egyszerű keresés   |   Összetett keresés   |   Böngészés   |   Kosár   |   Súgó  


Részletek

A cikk állandó MOB linkje:
http://mob.gyemszi.hu/detailsperm.jsp?PERMID=162179
MOB:2023/2
Szerzők:Szalai Gerda Margit
Tárgyszavak:GYERMEK; PSZICHOLÓGIAI TESZTEK
Folyóirat:Magyar Pszichológiai Szemle - 2023. 78. évf. 2. sz.
[https://akjournals.com/view/journals/0016/0016-overview.xml]


  "Aki keres, az talál?" - A szándékértelmezés szerepe a 36 hónapos gyerekek modellalapú keresési teljesítményében / Szalai Gerda Margit
  Bibliogr.: p. 217-218. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2023.00031
  In: Magyar Pszichológiai Szemle. - ISSN 0025-0279, eISSN 1588-2799. - 2023. 78. évf. 2. sz., p. 203-219. : ill.


Háttér és célkitűzések: A vizuális szimbólumok jelentős szerepet játszanak mindennapi életünkben, mivel az indirekt tanulás fontos támogatói. Ahhoz, hogy gazdagodhassunk a szimbólum hordozta információból, értenünk kell szimbólum és referense szimbolikus kapcsolatát, ami hároméves kor előtt nem magától értetődő. Jelen kutatás célja a vizuális szimbólummegértés közvetítő mechanizmusának azonosítása, és ezen keresztül a kisgyermekek vizuális szimbólummegértésének facilitálása volt a gyerekek számára kevéssé ismerős háromdimenziós vizuális szimbólumok esetében. Módszer: Kutatásunkban harminckét hároméves vett részt véletlenszerűen kísérleti és kontroll feltételbe sorolva. A szorosan illesztett személyek közti elrendezést alkalmazó kísérlet lehetővé tette, hogy a két feltételben alkalmazott procedúra különbségét a szimbólumértés feltételezett közvetítő mechanizmusára korlátozzuk. Ez a különbség a manipulációs fázis során alkalmazott szimbólumok eredetében volt. Míg a kísérleti feltételben használt vizuális szimbólumokat a felnőtt szándékosan hozta létre (társas eredet), a kontroll feltételben véletlenül talált rá az előre elkészített tárgyakra (társas eredet hiánya). Ezt követően minden résztvevő ugyanabban a manipulációs fázistól független modellalapú keresési helyzetben vett részt, ahol az alkalmazott szimbólumok eredetéről már nem állt rendelkezésre információ. Eredmények: A két feltétel résztvevőinek szimbólumalapú keresési teljesítményét Mann-Whitney-próbával összehasonlítva szignifikáns, nagy hatáserősségű különbség igazolódott a kísérleti feltétel javára, U = 77, p = 0,04, n2 = 0,14. Vagyis, ha hozzáférhetővé tesszük a szimbólumlétrehozás társas eredetét, jobb teljesítményt eredményez a modellalapú keresési feladat során. Következtetések: A szimbólummegértés és -használat hatékonyan facilitálható, ha a háromévesek rövid tapasztalatot szerezhetnek a szimbólum-létrehozás társas eredetéről. E tapasztalat hatására sikeresebben használják fel a szimbólum hordozta információt egy problémamegoldási helyzetben. Vagyis képesek tapasztalatukat általánosítani olyan szimbólumokra, melyek társas eredete nem hozzáférhető. Kulcsszavak: vizuális szimbólumhasználat, szimbólumalapú keresési helyzet, szándékértelmezés, társas megismerés