"Nem tudom, hogyan lehet rájuk hatást gyakorolni..." Pedagógusok a roma tanulók oktatásáról / Jakab Judit
Bibliogr.: p. 86-88. - Abstr. hun., eng. - DOI: https://doi.org/10.19055/ams.2022.11/29/4
In: Acta Medicinae et Sociologica. - ISSN 2062-0284, eISSN 2559-866X. - 2022. 13. évf. 35. sz., p. 71-88. : ill.
Tanulmányunkban a roma tanulók tömeges iskolai jelenlétének egyik sajátos vonatkozásával foglalkozunk: azzal, hogy a székelyföldi társadalmi környezet milyen kontextust teremt a roma tanulók beiskolázásának. A térségi társadalmi kontextus jellemzőinek felvázolását követően a térségben roma tanulókat oktató pedagógusok körében végzett interjús kutatás anyagai alapján azokat a pedagógusi percepciókat mutatjuk be, amelyek számukra a tanulók kulturális másságával való szembesülés kihívásait hordozzák. Kutatási eredményeink azt mutatják, hogy a roma többségű osztályokban tanító pedagógus munkájának egy jelentős része nem az oktatásra, hanem a kulturális másság kezelésre irányul. A székelyföldi térség sajátos társadalmi viszonyai közepette a roma gyerekek oktatásában a szociális jellegű megközelítés (mélyszegénység) és a módszertani megoldások keresése mellett célravezető figyelmet szentelni az oktatási folyamatot ennél tágabb, ugyanakkor mélyebb szinten keretező társadalmi viszonyoknak is. Kulcsszavak: roma tanulók oktatása, pedagógusi percepciók, társadalmi környezet