Beteginformációs telefonvonal a COVID-19-járvány idején: a Nyírő Gyula-OPAI-ban működtetett közvetlen vonallal szerzett tapasztalataink / Csigó Katalin [et al.]
Bibliogr.: p. 170-171. - Abstr. hun., eng.
In: Neuropsychopharmacologia Hungarica. - ISSN 1419-8711. - 2020. 22. évf. 4. sz., p. 166-171. : ill.
A COVID-19-járvány rendkívüli hatást gyakorolt a mentális egészségügyre. A vírus közvetlen hatásán túl számolni kell a fertőzésveszély miatt fokozódó betegségszorongással, a bizonytalansággal, az infokommunikációs csatornák torzító hatásával, a karantén miatt létrejött szociális izolációval, a gazdasági-társadalmi hatásokkal, és az ellátórendszer járványügyi intézkedések miatti kapacitáscsökkenésével is. Közleményünkben bemutatjuk a Nyírő Gyula Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet (Nyírő-OPAI) pszichoterápiás részlege által működtetett beteginformációs telefonvonallal szerzett tapasztalatainkat. A hívásokat klinikai szakpszichológusok és pszichoterapeuták fogadták. A járvány első hullámának kéthónapos időszaka alatt regisztrált 264 telefonhívás döntő többségét (62%) gondozott betegek kezdeményezték (kezelőorvos elérhetősége, az ellátórendszer működésével kapcsolatos kérdések, gyógyszerfelírás), azonban potenciálisan veszélyeztető esetekben (21%) is segíteni tudtunk a pácienseknek és családjaiknak: pszichotikus állapot, öngyilkossági szándék, alkohol- és droghasználathoz kapcsolódó krízis, súlyos neurokognitív zavarok (demenciák) akut tünetekkel. A telefonos konzultáció minden esetben a krízis sikeres megoldásához vezetett (alacsonyküszöbű telefonos pszichológiai intervenció, tanácsadás, intézménybe történő felvétel segítése). Viszonylag kis számban (7%) találkoztunk összetettebb pszichoterápiás igényekkel. Összefoglalva, tapasztalataink azt mutatják, hogy szélsőséges társadalmi határhelyzetekben a közvetlen telefonos segítségnyújtás nem csupán a mentális egészségügyi rendszerben gondozott betegek szupportálására alkalmas, hanem lehetőséget jelent akut krízishelyzetek és összetettebb pszichoterápiás beavatkozásokat igénylő esetek megoldására is. Kulcsszavak: COVID-19, krízisintervenció, telefonos tanácsadás