Fizikai aktivitás vizsgálata testnevelés és matematika tagozatos középiskolásokkörében / Tóth Bettina [et al.]
Bibliogr.: p. 10-11. - Abstr. hun., eng.
In: Sport- és Egészségtudományi Füzetek. - ISSN ISSN 2560-0680, eISSN 2560-1210. - 2020. 4. évf. 2. sz., p. 3-11. : ill.
Bevezetés: A fizikai inaktivitás is nagyban elősegíti a különböző betegségek kialakulását, így nagyon fontos lenne a rendszeres testmozgás végzése. Kutatásunk célja összehasonlítani azonos korcsoportú, különböző tagozatos középiskolás tanulók fizikai aktivitási szintjét. Továbbá összefüggéseket találni a kéz szorítóereje, a különböző fizikális vizsgálatok és életmódbeli változók között. Anyag és módszerek: 57 résztvevő, I. csoport: testnevelés tagozatos tanulók 23 fő (12 ffi, 9 nő; 17,13+-0,46 év) II. csoport: 34 fő (25 ffi, 9 nő; 17,03+-0,52 év). Mért változók: 1) kéz szorítóerő(F) Jamar dynamométerrel mérve, 2) antropometriai adatok, 3) fizikai aktivitás: IPAQ, Állóképességi ingafutás, Törzsemelés teszt, Ütemezett fekvőtámasz, Helyből távolugrás, Hajlékonysági teszt, 4) általános anamnézis. Statisztika: leíró statisztika, korreláció-számítás, ANOVA analízis, kétmintás t-próba, chi2-próba. (SPSS 20. v.) p<0,05.Eredmények: Szignifikánsan jobb eredményt értek el a testnevelés tagozatosok a fizikai aktivitást mérő teszteken (p<0,05), kivéve a kéz szorítóerő mérésnél (p=0,536). A testnevelés tagozatosok szignifikánsan több nap végeznek magasabb fizikai aktivitást a matematika tagozatosokhoz képest (p<0,001). Szignifikáns kapcsolat van a tagozatok és a családtag krónikus betegségének fennállása között (r=0,354, p=0,008) Összefüggést találtunk a kéz szorítóereje és testzsír% (r=-0,361, p=0,006), a szorítóerő és ütemezett fekvőtámasz eredménye között (r=0,348, p=0,008). A dohányzás és az aktivitási szint között pozitív, erős kapcsolatot találtunk (r=0,838, p<0,001). Következtetések: A testnevelés tagozatosok fizikai aktivitása magasabb a matematika tagozatosokéhoz képest, ezen kívül összefüggés áll fenn kéz szorítóereje, a különböző fizikális vizsgálatok és életmódbeli változók között. Kulcsszavak: kéz szorítóerő, fizikai aktivitás, középiskolás tanulók