Impact of health development program on the health behavior of primary school students = Az egészségfejlesztő program hatása általános iskolás diákok észlelt egészségi állapotára / Bence Cselik, Erzsébet Rétsági, Pongrác Ács
Bibliogr.: p. 63-64. - Abstr. hun., eng.
In: Sport- és Egészségtudományi Füzetek. - ISSN ISSN 2560-0680, eISSN 2560-1210. - 2019. 3. évf. 3. sz., p. 54-64. : ill.
Bevezetés: A kutatásunk témája az általános iskolás egészségnevelés témakörébe tartozik. A méréseket több alapfokú oktatási intézményekben végeztük 2009 óta három évenként vis.szamérve (2012 és 2015). Aktualitását bizonyítja az egyre fiatalabb korban megjelenő elhízás mértékének növekedése. Anyag és módszer: A kutatásban a pécsi Városközponti Iskola négy általános iskolájának 11-14 év közötti tanulója vett részt (886 fő). A mérőlapok szociodemográfiai, valamint mozgással és táplálkozással kapcsolatos kérdéseket tartalmaztak. Az egyes kérdőívek eredményeit legfőképpen az egészséges életmód két fő aspektusában (mozgás és táplálkozás) vizsgáltuk. A kérdések felváltva kapcsolódtak az egészség és a sport (mozgás) témaköreihez, a diákok és a vizsgált területek külső és belső környezeteihez. A végleges adatbázis az intézményi statisztikáiból, a védőnők által készített BMI és testzsír % adatokból, illetve az előző méréseink eredményeiből végeztük. A kutatási eredményeket ös.szehasonlítottuk más hazai és nemzetközi mérésekkel is. Eredmények: A felmérésről elmondható, hogy sikerült pozitív eredményeket elérni a táplálkozási és mozgási szokások terén. A vegyes, változatos táplálkozás, rendszeres testmozgás megjelenik a tanulók mindennapjaiban. Elmondhatjuk továbbá, hogy a Városközponti Iskola diákjai sokat tudnak az egészségről, a mozgás fontosságáról. Következtetések: Az egészségnevelés céljainak mind teljesebb elérése érdekében lényeges az egészségtudatos magatartás kialakítása. A felnövekvő nemzedék egészsége érdekében már iskolás (akár már óvodás) korban el kell kezdeni az egészséges életmódra nevelést, hogy felnőtt korra szokássá, készséggé váljon ez a fajta egészségtudatos viselkedés. Az eredményekből is látszik, hogy mennyire fontos egy általános iskolában a jó egészségnevelő program, stratégia, amit az intézmények beépíthetnek az egészségnevelési stratégiába. Kulcsszavak: egészségfejlesztés, egészségnevelés, fizikai aktivitás, iskolai egészségnevelő program, BMI