A média szerepe a sportolási szokásokban és motivációban különböző generációk tekintetében / Pusztai Noémi
Bibliogr.: p. 66. - Abstr. hun., eng.
In: Egészség-akadémia. - ISSN 2061-2850, eISSN 2063-8140. - 2019. 10. évf. 1-2. sz., p. 59-66. : ill.
Célkitűzés: Kutatásunk központjában a sportolási és médiafogyasztási szokások vizsgálata áll a különböző generációk tekintetében. Arra kerestük a választ, hogy a közösségi média jelen van-e, mint motivációs tényező a sportolás elkezdésében. Adatok és módszerek: Kvantitatív kérdőíves megkérdezés segítségével, 135 fős mintán vizsgáltuk meg a fizikai aktivitást, a sportolási szokásokat, valamint a hagyományos és közösségi média használati szokásokat az egyes generációknál. A mintát 4 életkori kategóriába soroltuk: Baby boom, X, Y és Z generáció. A kérdőívben a saját összeállítású kérdések mellett a WHO ajánlásával Európában alkalmazott, a fizikai aktivitás mérésének validált kérdőíve az International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) is szerepelt. Az adatelemzést az SPSS 25.0 szoftver segítségével végeztük el. Alkalmazott statisztikai próbák: khi négyzet próba, Mann Whitney U próba, Kruskal-Wallis próba. A kvantitatív kutatást kiegészítettük egy kvalitatív fókuszcsoportos interjúval is, amelynek köszönhetően mélyebben beleláthattunk a generációk közötti különbségekbe sportolási és médiafogyasztási szokások terén. Mindemellett egy részletesebb képet kaptunk a közösségi média motivációs erejéről a sportolással kapcsolatban. Eredmények: A generációk között szignifikáns különbséget találtunk az intenzív (p=0,010), a mérsékelt intenzitású (p=0,003) mérsékelt-intenzív (p=0,012) testmozgások vonatkozásában. Szignifikáns kapcsolatot találtunk a generációk és televízió nézési szokásaik (p=0,005), a Facebook (p=0,001) és Instagram (p<0,001) használatának gyakorisága között. A fókuszcsoportos interjú során kiderült, hogy a közösségi média segítséget nyújt a sporttal kapcsolatos információk gyűjtéséhez és a motiváció fenntartásához. Következtetések: Habár a sportolási szokások és azok rendszeressége és a médiafogyasztás gyakorisága között nem találtunk összefüggést, az bebizonyosodott, hogy a közösségi média szerepet játszik a sportoláshoz szükséges motiváció megszerzésében és fenntartásában. Kulcsszavak: generációk, sport, motiváció, médiafogyasztás, közösségi média